Followers

Sunday, May 18, 2008

Anak-Anak Ajaib Dari Gunung Chemerong

Siapakah anak-anak ajaib?

‘Anak-anak ajaib’ ialah satu gelaran ekslusif sebagai tanda ucapan tahniah kepada 21 orang anak ahli-ahli Jamaah Islah Malaysia Terengganu yang berumur 5-12 tahun yang telah berjaya mendaki gunung Chemerong sehingga sampai ke puncak.

Berikut adalah ‘ranking’ ANAK-ANAK AJAIB daripada keluarga ahli-ahli
Jamaah Islah Malaysia Terengganu.

1) Ahmad Munzir b Mazlan (5 )
2) Husna bt Ahmad Ibrahim (6 )
3) Nur Maryam Jameelah bt Muzahar (7 )
4) Ahmad Muslim b Mazlan (7)
5) Salman b Hisyamuddin (8)
6) Umair b. Idris (8)
7) Nur Izzati bt Muzahar (9)
8) Sofiah bt Idris (9)
9) Muhammad Alif Hakeem b. Shukri (9)
10) Nadhirah Humaira’ bt Ahmad Zamri (9)
11) Muna Majdina bt Mazlan (10)
12) Hasbullah b. Ahmad Ibrahim (10)
13) Asma’ bt Abas (10)
14) Sarah bt Mazlan (10)
15) Imad b Idris (11)
16) Abdul Muhaimin Abas (11)
17) Nur Farhah Aqilah bt Muzahar (12)
18) Mutmainnah bt Mazlan (12)
19) Huzaifah b. Ahmad Ibrahim (12)
20) Dean Eiman b. Abdul Malik (12)
21) Nuruddin b. Abdul Halim (12)


Tahukah anda?


21 orang kanak-kanak berumur 5-12 tahun telah berjaya menawan Gunung Chemerong yang jarak perjalanannya melebihi 7000m dan pendakian-pendakian yang melebihi 80 darjah!
Tahukah anda?
Mendaki gunung bersama isteri dan anak-anak adalah antara cara yang paling ideal untuk mengembalikan perasaan kasih dan sayang sesama ahli keluarga.

Bersiap Untuk Mendaki

Memang sudah ditakdirkan-03 Mei 2008
Seawal 8.15 pagi,44 orang senior dan 21 orang kanak-kanak akan berangkat mendaki gunung Chemerong.Ya,memang dirancang untuk semua pejuang ini mendaki ke PUNCAK.Bukan ke Kolam di Kem Balak.Kami sudah pernah mendaki gunung Chemerong sebelum ini,tapi tak ramai yang pernah sampai ke puncak.Oleh kerana ini adalah mukhayyam keluarga,adik-adik saya dibawa sekali mendaki sampai keatas!! InsyaAllah..

Foto anak-anak ajaib 1: BERGAYA-Anak-anak ajaib ni datangnya daripada Family YDP JIM Kemaman,Muzahar b. Hitam.Barisan hadapan,paling kiri,Nur Maryam Jameelah-7. Paling kanan,Nur Izzati-9,Barisan tengah,dua dari kiri,Nur Farhah Aqilah-12 bersama abang,kakak dan walidnya bersedia untuk mendaki Gunung Chemerong.

Keluarga saya yang dipimpin oleh Pak Cik Muzahar semua nampak bergaya.Hehe..6 orang adik saya dibawa sekali mendaki.Paling Cute n Steady,Maryam Jameelah-7 tahun.Tetapi ummi kesayangan saya,Puan Noriah Yusof tak dibenarkan pergi lah..
Dua alasan yang diberikan oleh walid(my father) Jannati masih menyusu dan ummi tak berapa sihat.
“Ummi bukan ape,bila tengok ustazah kamariah pergi,ummi pun nak pergi,ustazah kamariah pun bukan sihat sangat” mak saya memujuk.hehe..
Tapi walid tetap tak bagi ummi pergi.Mungkin walid ada alasan yang kukuh or..walid dah feel something bad??

Foto anak-anak ajaib 2: MERINTIS KEMUNGKINAN-Penulis dan adiknya,Munzir memerhatikan gunung Chemerong..

Foto anak-anak ajaib 3: DA’IE CILIK-Anak-anak ajaib ni datangnya daripada family Ustaz Mazlan.Paling cilik,Ahmad Munzir-5,pakai baju Batman,bersebelahan,Ahmad Muslim-7.Hujung paling kanan,Muna Majdina-10 dan Mutmainnah-12.

Ustazah kamariah adalah zaujah kepada Ustaz Mazlan.Family ni lagi extreme..bawak naik Munzir yang berusia 5 tahun.Dari jauh dah nampak ustazah Kamariah bawak kain batik,prepare nak galas munzir lah tu..

Kita tinjau family-family lain pulak ye..Pasangan Pak cik Zamri dan Mak Cik Mazlina tak naik,tapi anak-anak mereka,nadhirah (9 tahun) selamba mendaki dengan abang-abang nye Nabil dan Faris.Nadhirah juga telah dikategorikan sebagai ‘anak-anak ajaib kerana kecekalan dan ketabahan hatinya sepanjang pendakian ini.


Foto anak-anak ajaib 4: IKUT ARAHAN-YDP JIM Trg,Hj Abas Sahat memberi taklimat sebelum memulakan pendakian.

Pagi itu,pak cik Muzani lead warm up.Segala urat-urat yang telah lama bersimpul,dilonggarkan.Mengikut perancangan,kami akan mendaki sampai ke puncak dalam masa 3-4 jam.Kami akan turun semula pada pukul 2-3 petang,untuk lunch.So saya teringat kata-kata walid kat ummi,
“masak sedap-sedap ye”…hmm.Tiba-tiba Ust Halim bersuara..


Foto anak-anak ajaib 5 : ‘Ana bawaklah 3 bungkus roti ni,ana bimbang kalau kita lambat turun ke,lapar ke…”

Foto anak-anak ajaib 6: BERATUR-Anak ajaib ni datangnya daripada keluarga Mak Cik Midah dan Hj Abas.Anak ajaib yang dimaksudkan ialah Asma’-10.(tujuh dari hadapan)

Family YDP kita,pak cik Abas dan mak cik Midah.Fuuhh..kuasa lebih ni..semua naik.Kecuali kat Sakinah kot..yang tengah study.Paling kecik..budak comel,Asma’ 10 tahun.

Foto anak-anak ajaib 7 : AYUH !-Anak-anak ajaib ini datangnya daripada Keluarga Mak Cik Azmi.Mereka ialah,dari kiri,Hasbullah,10,Huzaifah 12, dan Husna 6.Kelihatan Mak Cik Azmi tersenyum bersama pembantunya..

Foto anak-anak ajaib 8: PEACE!-Anak ajaib harapan,Salman,8 dan ayahnya Ustaz Hisyamuddin bersedia untuk menawan Gunung Chemerong.

Foto anak-anak ajaib 9: FAHAM SARAH?Kelihatan Ustaz Mazlan memegang anak ajaibnya,Sarah 10 sebelum mendaki gunung.

Foto anak-anak ajaib 10 : ABANG,JANGAN TINGGALKAN ADIK-Kelihatan Nuruddin-12 yang berada di belakang abang dan adik-adiknya.

Foto anak-anak ajaib11 : MESRA-Orang kuat Al-Amin!Sir Malik+mak cik Fadhilah dan family.Paling muda dalam family ni ialah Dean Eiman yang berumur 12 tahun.

Foto anak-anak ajaib 12 : MAKAN DULU-Alif Hakeem berbaju kuning.Bersarapan dengan ayahnya sebelum memulakan pendakian.

Foto anak-anak ajaib 13 : KELOMPOK HADAPAN-Dua dari kiri,
Kelihatan Umair bin Idris 8,santai dan bersahaja sebelum memulakan pendakian.


LANGKAH BERMULA

Foto anak-anak ajaib 14 : BYE..DOAKAN KAMI –lambaian terakhir kepada ummi dan Jannati tersayang

Dengan nama Allah Yang Maha Melindungi..
Lindungilah kami daripada bahaya Sang Belang,Sang Hitam dan segala jenis ancaman bahaya yang kami nampak,ataupun kami tidak nampak.Jadikanlah pendakian ini satu Ibadah dan satu bentuk tarbiyyah kepada kami,keluarga kami,rakan-rakan kami dan anak-anak kami.Selamatkanlah kami ketika kami pergi juga ketika kami pulang..Ameen.

Pergerakan kami mengikut family masing-masing.Ana berjalan dihadapan maryam,adik ana yang berumur 7 tahun.So,keselamatan maryam adalah dibawah tanggungjawab ana.InsyaAllah..Satu perkara yang tak patut ana buat semasa pendakian ini ialah,ana pakai safety boot(kasut staff PETRONAS masuk site) semasa mendaki.Ape nak buat,kasut timber ana dah tak dapat diselamatkan semasa trekking kat alang sendayu minggu lepas(emi 2008)..

Foto anak-anak ajaib 15 : SAFETY-ana tak patut pakai kasut ni…


Foto anak-anak ajaib 16 : STEPLADDER-Kat belakang tangki air ni lah,stepladder pertama pendakian bermula..

Seperti hutan-hutan yang lain,fasa 1 perjalanan,mestilah bermula dengan stepladder (tangga-tangga pendek)yang telah disediakan.Jadi kami berlenggangjelah,tambahan pula,kat area kaki gunung ni adalah tempat yang amat menarik dan menjadi tumpuan pelancong.Ana tetiba tersenyum bila mengimbau kenangan semalam.Satu kejadian yang agak menakutkan..perhatikan gambar di bawah.Kawasan air terjun di kaki gunung ni mempunyai kedalaman air melebihi 4 meter.Apa yang berlaku?

Foto anak-anak ajaib 17 : DALAM BULATAN MERAH-Pergerakan kemalangan berlaku

Arrow di atas menunjukkan pergerakan incident.Curve dari posisi ana(tiada bulatan) menunjukkan pergerakan ana dive.Bulatan paling atas menunjukkan posisi walid ana semasa melihat ana sedang dive.Bluusshh!Masa tengah terapung ni,ana tengok walid ana dah ubah posisi dan landing kat tepi laluan air terjun tu(bulatan merah paling bawah),sebenarnya walid tengah fikir,nak terjun ke tak,nak ke tak,nak ke tak..tiba-tiba,dari belakang,(curve arrow paling atas)seorang pengunjung telah tergelincir masuk ke laluan air terjun yang amat deras tu dan terus merempuh walid yang sedang tak ready ni..bluussshhhh!nasib baik walid tak panik.Jatuh dalam air kat bawah tu,memang kaki tak jejak tanah la,hampir 5 meter.Walid dapat hadiah lah sikit kat siku dan lengan.Ana tersenyum bila ingat balik ustaz Idris kata kat walid,“kalau apa-apa jadi,memang ana tak pergi lah selamat anta,ana tak berani,laju air tu,ye lah,kalau anta tak de,ana boleh lagi jaga keluarga anta,ni kalau dua-dua tak de,tak ke menyusahkan orang lain..? Walid gelak je.Allah masih bagi peluang kat kita untuk terus menambah bekalan ke sana..tak cukup lagi lah tu bekalan kita ni kan..

Mentari makin terik,perjalanan makin menarik.Maryam masih steady.
Adik-adik yang lain laju semacam je.Eem..nampaknya trek kami dah berbeza sedikit jika nak dibandingkan semasa Perkhemahan Generasiku kira-kira 7 tahun yang lepas.Tapi yang tak berubah ialah,COVERAGE.Untuk pengetahuan,coverage CELCOM dan MAXIS memang zero kat kaki gunung ni.So,ramai yang tak terfikir nak bawa phone semasa mendaki.Sejam lebih berjalan,kami sampai di jambatan gantung yang pertama..

Foto anak-anak ajaib 18 : BERHATI-HATI-Jambatan gantung..

Foto anak-anak ajaib 19 : TINGGINYA-view dari atas jambatan gantung..

Pelbagai ragam dan kerenah semasa kami melalui jambatan ini.Ada yang pejam mata..gayat kot.Ada yang sangat perlahan..macam kura-kura.Ada yang berlari..Wah,betulke?..ana lah.Tapi sekejap je lah,bergoyang jambatan ni.Ana dah la berat..

Sekarang jam hampir menunjukkan pukul 9.30 pagi.Tangan maryam digenggam erat.Maryam masih bertahan.Cool sih..!Nampaknya kami kena merentas sungai sekarang..


Foto anak-anak ajaib 20 : MERENTAS SUNGAI-Hati-hati ye..

Separuh badan ana kat dalam air untuk mengangkat dan mengawasi Maryam meniti atas batu.Ana mesti merintis apa jua kemungkinan yang boleh berlaku...

Kami meneruskan perjalanan..Keletihan mula terasa..ana pakai safety boot,kalis air!bila dah merentas sungai...argghh..beratnya kaki.Banyaknya air dalam kasut ni.Tapi takpelah.

Dalam hati ana,”dah jauh jalan ni..fuh..!”Tiba-tiba..ape?!!ana nampak satu wakaf.Sekilas,ana pandang ke bawah.Aaa..masih stepladder??Masih ada wakaf dan stepladder?Maknanya kami masih dibawah.Sangat-sangat bawah.Ye lah,kalau dah jauh,mane ade stepladder lagi kan.Perjalanan kami macam baru nak mula.Dah 10.30 ni.Ana genggam tangan Maryam erat2.”Sabarlah maryam..memang sakit ni kalau nak sampai ke puncak..”Ana bermonolog.Sebelah wakaf tu,ada satu ‘signboard’.Tercatat..’Anda di sini’ana baca jarak untuk sampai kemuncak.
6350 meter!Waauu!ana fikir balik.Start daripada pukul 8.30 tadi,kami jalan,adelah dekat 1000 meter untuk sampai kat sini.So,minus plus nak sampai atas tu..7000m lah...memang ‘best’!.

Perjalanan diteruskan lagi.Ana nampak Maryam dah letih.Tiba-tiba maryam bertanya.. “Abang,kita nak pergi mane ni?”Sambil dia tarik tangan ana.Ana terkedu.Langkah ana terhenti.Raut wajahnya nampak bingung.Apa yang ana nak jawab?seorang kanak-kanak perempuan yang masih belum mengerti apa-apa sedang meminta penjelasan tentang apa yang sedang dia lakukan sekarang.Berada didalam hutan tebal.Amat berbeza dengan kanak-kanak diluar.”Kita nak pergi kat air terjun.Kat atas sana ada air terjun cantik sangat”Ana beritahu sejujurnya.Ya Allah,semoga pendakian ini merupakan satu tarbiyyah yang akan meninggalkan kesan yang amat mendalam kepada pewaris perjuangan agamu mu ini.

Sebenarnya,ana banyak menyuruh Maryam berdikari.Maksudnya,dalam keadaan tertentu sahaja ana akan bantu dia.Selagi Maryam boleh meneruskan perjalanan,ana akan awasi sahaja.Kaki Maryam tersangatlah kecil.Ana ingat lagi,masa nak beli kasut sekolah Maryam.Habis kedai kami pusing nak cari saiz kaki dia tu.Memang tak tahu nak kata lah bila lihat kaki Maryam melangkah,akar-akar pokok tu dua kali ganda lebih besar daripada kaki dia.Jika Maryam letih..ana akan kata”Sekejap je lagi..”..Pendakian kami semakin mencabar.Pokok-pokok pula sebesar dua pemeluk.Akar-akar makin berselirat dan keadaan semakin sukar.Kali ni,ana lebih banyak memimpin tangan dia.Demi keselamatan dia..

Foto anak-anak ajaib 21 : LUAR BIASA-Penulis memimpin adiknya,Maryam Jameelah,7 tahun.Kecekalan hati Maryam memang mengagumkan.


Pendakian melebihi 70 darjah


Saat susah payah pendakian ini memang tidak akan ana lupakan.Ketika ini,adik-adik ana yang lain too fast kat depan.Munzir 16,Solehah15,Mujahid 13,Farhah Aqilah 12 dan Izzati 9 jauh ke depan.Yang tinggal ana,Maryam dan walid bersama-sama keluarga yang lain.Paling hadapan ialah Pak Cik Ridzuan selaku jurupandu.Dia pun ada GPS sebagai penunjuk arah.Dua orang adik ana bawah jagaan pak cik Ridzuan.Cara kami berjalan adalah seperti semut panjat pokok.Teratur dan lambat.Paling hadapan,pak cik Ridzuan,di bahagian tengah,pak cik Muzani dan paling belakang ialah pak cik Abas,Ust Idris dan Ust Halim.Kami mula berjumpa dengan tebing-tebing yang amat mencabar.Melebihi 70 Darjah!Seorang demi seorang panjat.Berpaut pada pokok-pokok yang amat kukuh tunjangnya.”Maryam,maryam kena kuat nak masuk gunung ni!”..ana bagi semangat..jelas di muka Maryam,dia sudah letih..Selepas panjat..jalan sekejap..panjat lagi...jalan landai..panjat lagi.Kadang-kadang ana rasa macam..”Bila nak sampai ni..”Bukan aper..dah tak sanggup tengok Maryam.Setiap kali dia panjat tebing yang tinggi,dia akan terduduk dan termenung.Apa yang dia lihat?Dia sedang melihat sahabat-sahabat yang kat depan yang sedang mendaki tebing-tebing yang lain.Yang amat tinggi dan amat mencabar bagi ana,apatah lagi untuk dia yang baru setahun jagung.Bagaimana ana nak gambarkan keadaan ini?Pendakian seolah-olah berbentuk huruf ‘m’.Bila kita dah habis mendaki,kita akan melihat orang kat hadapan kita,terus mendaki..terus mendaki dan terus mendaki..Apakah perkara yang membangkitkan semangat ana untuk ke puncak?Ana membayangkan air terjun kat atas.Wah,nikmatnya!..tak sabar-sabar.Hmm..Kaki ana dah rasa lain macam.Masalahnya,jari kaki ana tak dapat mencengkam permukaan tanah disebabkan ana pakai safety shoes yang ada besi kat bahagian jari kaki..Aduuuh..remuklah tulang jari ana ni..

Foto anak-anak ajaib 22 : MENITI POKOK-Pendakian makin mencabar..

Jam sudah menunjukkan hampir pukul 12.00 tgh..
Maryam dah tak tahan..
Munzir,anak ustaz Mazlan yang berusia 5 tahun dah tak nak berjalan,ustaz Mazlan dan Ustazah kamariah dah mula menggunakan kain batik hikmatnya..
Maryam semakin tertekan apabila melihat pokok-pokok balak dan meranti yang amat besar.Curam-curam yang seolah-olah tiada penghujungnya.Pendakian yang seolah-olah tidak akan berakhir..
Maryam menangis..dia sudah terlalu letih..
“Sekejap je lagi,sampailah kat atas”..ana bagi semangat..
“Abang dari tadi kata sekejap lagi,tak sampai-sampai pun,Maryam takut..”
Ana terpana..ana pun tak tahu bila nak sampai ni..

Tapi dalam masa yang sama ana rasa bes bangat sih!Inilah mukhayyam paling mencabar yang pernah ana lalui.Kalau tak de 21 orang anak-anak ajaib ni,kami mungkin dah lama sampai ke kemuncak.Tapi kita ada tanggungjawab.Jika kita tersalah langkah,tak jaga 21 orang ni dengan betul,mungkin boleh membawa akibat yang sangat dashat!So,ana tak boleh pentingkan diri sendiri.It’s really different!Banyak perkara baru ana belajar.Apa yang ana tahu,ana semakin mesra dengan Maryam..

“Abang..”maryam tiba-tiba panggil ana..
“Haa..?ape?..” ana dah jauh mengelamun..ana dah dapat kekuatan baru..
Maryam..jom..naik belakang abang..!

Foto anak-anak ajaib 23 : KASIH SAYANG ABANG-Penulis menggalas adiknya yang sudah kepenatan..

Maryam ni tak lah berat sangat.Setakat 18 kg je.Saiz badan dia kecil.Tapi,kaki ana dah makin sakit.Kesilapan yang amat besar ana pakai kasut ni.Ana selalu imbalanced.Selalu terjatuh dan tergelincir.Sekarang,team pak cik Ridzuan yang paling hadapan dah tak kelihatan.Team pak cik Muzani yang kat tengah dah tak nampak bayang.Tinggallah kami team terakhir bersama family Ustaz Mazlan,family mak cik Azmi,family Sir Malik,family pak cik Shukri,ust Idris,pak cik Abas dan family ust Halim.Apa yang ana bayangkan sekarang?Ana tengah bayangkan team paling hadapan sedang happy mandi air terjun.Perkara tu lah yang membuatkan ana macam tak rase ana tengah galas Maryam.
Tunggulah kamiii...!
Ana tersentak bila ust Khai melaungkan nama Nabil..
Nabil!Nabil!..Apa yang berlaku?..rupa-rupanya Nadhirah 9 tahun,adik kepada Nabil dah cedera.Dia juga ana kategorikan sebagai anak ajaib.Nadhirah hanya pakai sandal.Tapi sekarang,sandalnya dah terkoyak dan tidak dapat dipakai lagi.Kakinya dah crem dan dia sudah nampak hampir giveup.Mana kawan-kawan dia?dia sepatutnya mendaki dengan kawan-kawan kerana parentsnya,mak cik Mazlina dan pak cik Zamri tak turut serta mendaki.Kasihan sungguh ana nampak.Dia terduduk lemah.Nampak kesan air mata pada mukanya.Mukanya pucat tak bermaya.Ana turunkan Maryam dan menghampiri dia..ana mintak dia bersabar.”Nadhirah tunggu abang Nabil ye..”Beberapa minit kemudian,Nabil datang.Dia dari belakang.Nabil mengurut kaki adiknya dan mintak adik dia bertenang.Baru nampak kasih sayang Nabil kat adik dia..bagus jugak adik-beradik ni masuk hutan,panjat gunung kan..kalau mak cik Mazlina ada sekarang,tentu dia terharu tengok Nabil dan Nadhirah.Hmm..Perjalanan diteruskan lagi..kali ini,Maryam dah boleh berjalan semula..
Sekarang dah hampir 1.30 tgh.
Bukankah kami dah decide,jika kami masih tak sampai puncak sehingga pukul 11 pagi,kami akan turun semula?memang itu yang kami rancang.Tapi keadaan dah berubah..kami dah lose communication dengan team pak cik Ridzuan kat depan.Nak tak nak,kami kena kejar diorang.Kalau kami turun,masalah yang lebih besar akan timbul.Walid panggil pak cik Abas,mintak dia decide apa yang nak dibuat sekarang memandangkan keadaan anak-anak ajaib yang semakin letih dan tertekan.Jadi,pak cik Abas terus ke depan untuk mengejar pak cik Ridzuan.Ana pun mula fikir,pukul berapa nak sampai kat campsite?..pukul berapa nak mandi?jauh lagi ke?sekarang pun tak turun lagi.Bukan setakat tak turun,malah tak sampai pun lagi.Yang ana tahu,sejak daripada 3 jam yang lepas lagi,pak cik Muzani kata,depan tu je lagi..naik tebing,jumpa lah.Daripada tadi lagi ana dengar team depan,laungkan..Dah jumpa!.Dah Jumpa..!Ana bukan main girang lagi.Tapi dah dekat berapa jam jalan,tak jumpa-jumpa jugak.Biar betul ni..kami duduk berehat seketika..

Foto anak-anak ajaib 24 : BEREHAT-kelihatan penulis dan adiknya berehat,memulihkan tenaga yang hilang..

Ana pusing kebelakang,cakap kat walid..”Mujurlah ummi tak naik,kalau ummi naik,tak tahulah..memang berusung lah kami..kami bersyukur sangat.Semoga ummi kat bawah tu,turut rasa bersyukur sebab dia tidak dibenarkan mendaki tadi..
Nadhirah terduduk lagi.Kaki dia kejang semula..kesiannya..!Sejak sandal dia rosak,dia berjalan dengan hanya memakai stokin hitamnya.Bayangkanlah..
Terus terang ana kata..ana memang sedang marah sekarang ni.Tak tahu nak marah kepada siapa..keada orang depan yang terlalu laju ataupun kita yang silap membawa budak-budak ni naik!!Ana tengok muka Maryam,merah padam!Lupa,dari bawah tadi,dia belum minum air!Kebetulan ust Mazlan mempelawa air teh nya kat Maryam.Apa lagi,Maryam meneguknya puas-puas.Sebenarnya bekalan air family ana ada pada Munzir.Ntah kat mane dia sekarang,dah jauh kat depan ikut pak cik Ridzuan.Dahaganya....!Tadi ust Mazlan pelawa air teh dia yang amat sedap tu kat ana.Hehe..ana jual mahal,yelah,kalau ana minum sebotol tu pun tak cukup.Takpelah..
Perjalanan diteruskan.Maryam dah longlai.Ana pun apa lagi..”Maryam,jom naik belakang abang”..”Abang jangan laju sangat,Maryam takut..”Maryam bersuara sayu.Tiba-tiba walid bersuara,”Abang bagi tazkirah pasal seerah kat puncak nanti boleh?”..Ana fikir sejenak.”Eemm,,boleh la..”Tazkirah apa yang paling sesuai dengan keadaan kami sekarang ni?Hmm..Al-Ahzab!!ya,ghazwah Khandak!
Ma An Sorullah??Dimanakah pertolongan Allah??!

Tiba di Puncak!

2.30 petang..setelah menempuhi segala kesusahan yang amat ‘best’ dan extreme..kami tiba di puncak.Ana pandang ke bawah..air terjun kat bawah kami!!Memang forsure kami tak akan menuju ke air terjun tu,sebab kami dah jauh kat atas.Tapi tak pelah,kami pasrah dan redha.Keadaan tak mengizinkan.Sabarlah Maryam,kita tak jumpa air terjun yang abang janjikan tu..bukan abang tipu,air terjun tu memang ada.Tapi kita ikut jalan lain ni.Walaubagaimanapun,kami amat bangga.Sememangnya kami sudah tiba di puncak.200 meter daripada tempat kami berhenti ni,keadaan permukaan dah jadi flat.Memang dah tiada tebing untuk didaki.Berada di puncak Gunung Chemerong bersama 21 orang kanak-kanak bawah 12 tahun adalah satu pengalaman yang luar biasa.Sebab itulah,ana bagi gelaran ‘anak-anak ajaib’ ni kepada mereka.
Hehe,kelihatan di leher pak cik Abas dan ustaz Idris beberapa gelung rotan yang fresh!!
Rancangnya nak lunch pukul 2 kat bawah.Sekarang dah hampir pukul 3 petang.Nak makan ape?lapar tak terkira ni.Nasib baik Ust Halim terfikir nak bawak 3 bungkus roti tadi.Dapatlah sekeping setiap seorang.Ana boleh tahan la tak lunch pun,tapi macamane dengan 21 orang kanak-kanak ni?Perjalanan masih jauh.Air tak de,makanan pun tak de.Seketika kemudian,.Ayah ana jemput ana bagi tazkirah.Dalam kepala ana,moga kisah yang ana sampaikan nanti dapat membakar semangat semua pendaki dan kami terus tabah untuk meneruskan perjalanan ini..


2.45 pm..
Kami mula turun..harapan kami,sampai sebelum maghrib kami akan sampai kat bawah..Kami akan sembahyang jamak taakhir apabila berjumpa dengan sungai.Seperti permulaannya tadi,perjalanan turun ni juga mengikut family masing-masing.So Munzir,Solehah,Mujahid,Farhah Aqilah dan Izzati kami panggil semula.Amboi-amboi...laju ye tadi.Kali ini Munzir mengawasi Maryam dan ana mengawasi Izzati.Seperti yang ana jangkakan,kami turun mengikut jalan yang lain..fuh,lega!Ana tak dapat bayangkan kalau kami mengikut jalan yang kami naik tadi.Ye lah,semasa naik dah 70-80 darjah,bayangkanlah kalau nak turun.Bersama adik-adik 21 orang ni??oo...mintak jauh la.Kesimpulannya,ana rasa bersyukur bangat sebab turun jalan lain...
Hujan tiba-tiba turun.Kami yang berada paling puncak ni,direct lah terima hujan tu.
Basah kuyup..tapi best!Dari pagi tadi kan kami tak mandi..hihi.Tak dapat mandi air terjun,air hujan pun layan je lah...huhu..

Foto anak-anak ajaib 25 : PERIUK KERA?- Flora yang menggamit hati di puncak gunung Chemerong

Perjalanan menjadi semakin mencabar dek hujan yang lebat.Trek kami sangat licin.Jari kaki ana macam dah remuk je.Banyak kali gak ana jatuh sebab kaki dah tak mampu nak pijak tanah dengan sempurna..sakit sangat.Kasut safety yang keras ni betul2 ‘protect’ kaki ana.Bagusnye..
Setengah jam kami turun,tiba-tiba pak cik Ridzuan announce something.Satu perkara yang ana mintak dijauhkan..!”Hari makin lewat,daripada kita guna jalan yang kita tak pernah lalu ni,baik kita guna jalan yang kita tahu.Ana bimbang,jalan ini bawa kita ke tempat yang curam dan bahaya.” ”Apa??!!! Pakai jalan tadi?Tak kan lah..” nak tak nak,memang kami patah balik naik ke puncak dan..kami turun semula mengikut jalan tadi.Ingatkan dah selamat tadi....

Saat-saat yang mengerikan
Seperti yang dijangkakan,turun mengikut trek yang sama sangat menyukarkan.Ana mungkin seronok jika trekking dengan sahabat sebaya.Tetapi,keadaan sekarang sangat berbeza.Ana turun bersama-sama nyawa kanak-kanak yang masih sangat mentah dan memerlukan 80% sokongan orang dewasa!Ya Allah,selamatkanlah kami.Hujan dah berhenti.Kabus menjelma..suasana persekitaran agak dingin.Kami sampai di suatu tempat yang ana belum lagi lupa bagaimana sukarnya kami mendaki tempat ini tadi.Ana turun dulu,diikuti Munzir.Tanah sudah lecak,licin dan basah.Walid masih diatas sedang berpijak di sebuah batu yang besar sambil menghulurkan Maryam kepada Munzir yang sedang menunggu dibawah.Ana memerhatikan Munzir.Sekali-sekala ana pandang ke bawah..kelihatan sahabat-sahabat yang sudah berjaya turun sayup dibawah.Tingginya!Macam gaung je..Walid menghulurkan Maryam kepada Munzir sambil memijak batu besar tersebut sebagai penyokong badannya.Tebing itu kira-kira 5 meter.Malang tak berbau,tanpa diduga..Ya Allah...!!batu besar tersebut sudah tidak kukuh ekoran daripada tanah masih basah kerana hujan.Batu tersebut jatuh menghempap paha Munzir!Munzir mengaduh kesakitan.Maryam terlepas daripada tangan walid!MasyaAllah..kat bawah gaung..!”Maryam!” Walid menjerit.Maryam tergolek ke bawah dan tersangkut pada pangkal pokok.Masih mendapat PERLINDUNGAN!...Seperti ada kekuatan,ana melompat menyambar Maryam yang hampir jatuh lagi ke bawah!Dapat!.Maryam meraung..kepalanya sakit terkena akar kayu.Munzir masih dihempap batu besar tadi.Walid mengangkatnya sehingga Munzir berjaya mengalihkan pahanya.Walid masih lagi belum melepaskan batu berat tu.Nak campak kat mana batu tu?kat bawah ramai orang.akhirnya walid meletakkan di bahagian tepi tebing dan memberi amaran kepada keluarga Sir Malik yang berada di belakang agar berjaga-jaga.Alhamdulillah,kami dilindungi.Munzir dah terhincut-hincut.Maryam fobia.Tak pe,ana galas semula Maryam.Buat masa ni biarlah dia bertenang dulu..kasihan dia..Bagaimana kalau kami kehilangan dia tadi??!

5 pm..
Kami masih belum nampak sungai.Global Positioning System (GPS) pak cik Ridzuan dah kehabisan bateri.Kabus makin tebal.Hari semakin gelap.Kami berjalan agak laju kerana kami masih belum bersembahyang.Maryam asyik menangis dan selalu menyebut “Nak pergi dekat ummi”..Ana pun tak tahu nak kata apa.Sedih sangat melihat keadaan Maryam!Memang kasih-sayang daripada ibu melebihi segalanya.Maryam terlalu rindukan umminya.Ana pun sama.Dia juga asyik bertanya “jambatan gantung mana?” Ana pun hairan kenapa dia asyik bertanya tentang jambatan gantung tu.Rupa-rupanya dia cam,jika kami berjumpa dengan jambatan gantung tu,maknanya kami sudah hampir sampai.Sepanjang perjalanan,trio karib,si Imad bin Idris,Dean Eiman b. Abdul Malik dan Abdul Muhaimin bin Abas asyik bersembang.Mereka memang lasak.Siap boleh berzikir dan bernasyid lagi tika orang lain tengah gawat ni.Kadang-kadang join jugak diorang sembang..lawak betul si Imad tu..
6.50 petang..
Kami sembahyang menghormati waktu kerana kami tidak jumpa jugak sungai.
Hari sudah gelap..tapi ana rasa makin seronok!maryam dah boleh berjalan semula.
Tiba-tiba ana terdengar suara Izzati meraung.Adik ana yang berumur 9 tahun tu berada selang beberapa sahabat kat depan.Walid ana pantas ke depan memandangkan ana masih memegang Maryam.Rupa-rupanya dia tergelincir dan tangannya berpaut pada duri.Ssss..sakit nye.luka tangan dia..Izzati lasak sebenarnya.Kalau dia menangis tu maknanya,sakit sangat lah tu...
Perjalanan diteruskan..
Hari semakin gelap.Tapi kami masih boleh melihat cahaya langit.Maryam kini berada dengan walid.Ana menjaga Izzati.Risaukah orang yang menunggu kami di bawah tu?Ummi ana dan beberapa mak cik lain.Tunggu kami ya.
7.30 malam.
Hutan dah gelap.Sangat gelap.Kami tak nampak apa-apa.Kami beratur panjang.Munzir memegang baju Mujahid.Mujahid pegang baju Farhah.Farhah pegang baju Solehah.Solehah pegang baju ana.Izzati peluk pinggang ana.Ana pegang baju Walid.Maryam peluk walid.Kelakar jugak rasanya..tapi dah tak nampak ape-ape.Nak wat camne kan..

Daun yang Bercahaya..

Awan dah tak kelihatan.Kelam.Gelap gelita.Tapi kuasa Allah ada di mana-mana.Ana tak tahu fenomena apakah ini.Tapi ianya betul-betul terjadi.Lantai tanah disinari cahaya-cahaya hijau yang amat cantik.Sesuatu yang Glow in da Dark.Ana duduk untuk memegang cahaya itu.Daun?Daun apakah yang bercahaya ni?Cahaya hijau pekat yang bersifat tidak terbias.Ana melipat daun tersebut dan memasukkannya ke dalam poket.Allah menghantar makhluk ciptaannya yang berupa daun untuk menolong kami.Sekurang-kurangnya kami dapat mengagak dimanakah curam ekoran cahaya-cahaya daripada daun tersebut.Sangat cantik!Kami terus berjalan.Sampai satu ketika kami berhenti.Kami terpaksa membuat keputusan untuk ke kiri atau ke kanan.Jika kami menyusuri sungai,kami bimbang akan terserempak dengan Pak belang ataupun Orang Tua.Binatang-binatang ini gemar tempat yang landai dan di takungan air seperti di gigi air.
Perjalanan ini betul-betul menguji emosi,kerjasama,ketahanan fizikal dan minda kami.Ana melihat erti persahabatan dalam hutan ni.Persahabatan yang telah lama terjalin berdasarkan aqidah islam yang mantap menjadikan kami terus bertahan.Inilah kelebihan ahli-ahli Jamaah Islah Malaysia.Walaupun kami langsung tidak mempunyai petalian darah.Tapi kekuatan rasa kasih-sayang kami melebihi perhubungan diantara adik-beradik.Tiada pergaduhan malam tu.Cuma kadang-kadang keadaan memaksa mereka meninggikan suara.Biasalah tu..hmm,kami terus meredah mencari jambatan gantung.Kami langsung tak nampak sungai!nak kata kami sesat?kami cuba menafikannya!
Memang kami tak sesat.Cuma kami tak jumpa jalan...hihi.Sesat ke tak aa??..
Izzati dari tadi peluk pinggang ana.”Abang,ngantuk lah”..Ana hairan betul lah macamane dia boleh mengantuk dalam keadaan begini. Kadang-kadang Izzati terjatuh.Sebab apa?sebab dia tertidur masa berjalan.Lucu betul!Maryam makin cool.Malam-malam cool pulak dia.Pelik jugak.Ana rasa dahaga betul.Dari pagi tadi lagi tak minum air..

10.10 pm..

Dah 13 jam kami jalan..
Kadang-kadang kami asyik dengan cahaya hijau di lantai gunung Chemerong.Subhanallah..
Duummmm!Tiba-tiba kami mendengar bunyi tembakan.
Siapa pula yang menembak malam-malam buta ni.Pemburu ke?
Bukankah hutan Chemerong dibawah jagaan PERHILITAN? .Mana boleh pemburu masuk..
Bantuan?RELA?POLIS?Kami semua diam membisu.Masih tak pasti,siapa yang menembak tadi.Tapi,kalau bantuan datang.alangkah bagusnya..
Semasa tengah duduk berehat ni ana tengok Munirah,anak Ustaz Mazlan sedang riba adik dia,Munzir 5 tahun.Daripada puncak tadi,Munzir rilek je tidor.tak bangun-bangun.Susah payah Munirah kejut adik dia tu,mintak bangun.Tak bangun-bangun jugak.Tidurlah munzir ye..anggaplah semua ni mimpi je.Duumm..!Duumm..!Duummm!Bunyi tembakan 3 kali berturut-turut.”Siapa tu bang?”Izzati bersuara.Dia sempat tidur sekejap tadi atas riba walidnya.”Orang datang nak selamatkan kita” Izzati bingkas bangun.Ana tersenyum.Sah,bantuan datang!Ape lagi,kami jerit la puas-puas.Macam-macam bunyi ada.Ada yang jerit tolong!Tolong!Tolong! ada yang jerit bantuan!Bantuan!Bantuan! ada jugak yang jerit SOS! SOS! Ada jugak yang MADAY!MADAY!MAYDAY! macam-macam bunyi ada.Monyet kat atas pokok pun sampai nak jatuh ke bawah dengar kami jerit.hihi..(agaknyalah..)


10.30 malam..
Kami nampak cahaya dari arah hadapan.Mereka dah sampai..Alhamduilillah,
Mereka melepaskan satu lagi das tembakan menandakan kami sudah ditemui.
Duummmm~!
Mula-mula sekali RELA bagi air kat kami.Wah,bestni!dah 14 jam tak minum air.Kami meneguk air sepuas-puas hati.Seterusnya mereka memberi sweater kepada sesiapa yang sudah tidak tahan sejuk.Mereka juga menyediakan minyak angin.Mereka sangat ramah dan mesra.Ketua pasukan RELA tu macam ana pernah nampak.Rupa-rupanya imam dan khatib semasa kami sembahyang Jumaat di Masjid Kg Shukor semalam.
Seorang brother RELA tanya ana,”tadi naik sampai kat mana?” Ana pun spontan jawab..“kat puncak lah..”.”Biar betul?,kami baru rancang bulan 8 ni nak naik puncak”..Haa..??!!.Ana terkedu..

Berapa jam lagi nak sampai kat kaki gunung ni?
Jambatan gantung dah kami lalui..
Tetapi,semasa kami nak lalui jambatan gantung tadi,RELA lepaskan kami 2 orang,demi 2 orang.Ana tergelak.Tadi ketika kami memulakan pendakian,kitorang ramai-ramai naik jambatan ni.Sekaligus pulak tu..
RELA memberitahu kami yang dua orang pelancong telah terjatuh daripada jambatan gantung ini beberapa bulan lepas.Berderau darah ana!
Ana teringat wakaf tanda berakhirnya stepladder tadi.Wakaf yang membuatkan ana terkejut bahawa kami sebenarnya baru memulakan pendakian.Ana menunggu wakaf tu.Kenapa?Sebab ana dah tak sabar-sabar menunggu stepladder.Wakaf tu menandakan kami sudah bebas daripada belenggu akar-akar yang berselirat dan curam-curam yang membataskan perjalanan.Kaki ana..dah teruk sangat ni.Kalau boleh,nak je ana buang kasut ni,biar ana berkaki ayam je.”Lambat lagi ke jumpa wakaf?Ana tanya kat brother RELA.”Kalau ikutkan,pukul 11.30,kamu sampai lah”.Dia menjawab selamba.
11.30?45 minit lagi berjalan!!
So,kami berjalan je lah..terhuyung hayang sekali.Izzati masih memeluk pinggang ana.
Sabar..sabar..tak sabar-sabar tunggu wakaf.

12.05 pagi..
Kami dah jumpa wakaf!Alhamdulillah..
RELA melepaskan 4 das tembakan tanda kami dah selamat.
Duum!Duuuum!Duuuum!Duuum!
Sabar..sampai kat wakaf ni pun,tak bermakna kami sampai lagi kat campsite.Kena jalan lagi setengah jam ooo..!Cuma berjalan atas stepladder best la ckit..Mak Cik Fadhilah berhenti sekejap.Sapu minyak angin.Nampaknya,injured kat lutut.Biasalah,mak cik-mak cik.So,kerinduan kat ummi tersayang terus membuak.Ye lah,tengok mak cik Fadhilah,teringat lah kat ummi.Ana sekali lagi bersyukur sebab ummi tak naik.Sebab ummi tak naik.Sebab ummi tak naik..
Mungkin apa yang kita tak suka adalah perkara yang paling baik untuk kita.

12.30 pagi..

“Ummi....Ummmi..”!
Kami terus memeluk ummi..
Ummi menangis teresak-esak...
“Kenapa teruk sangat..”Ummi kata.
Ummi peluk Maryam erat-erat..
Ke mana arah ana tuju mula-mula sekali?
Tandas~!
Dah 16 jam tak buang air.......!
Rupa-rupanya kat bawah tu,ramai pak cik yang tak ikut serta mukhayyam menunggu kami.Ana pun,tak dapat tafsirkan apa yang sedang berlaku pada masa itu.
Rupa-rupanya semua orang sedang risaukan kami yang berada di atas.Terima kasih kepada semua sahabat yang bersembahyang hajat demi keselamatan kami.
Ana dengar,JIM Kuala Terengganun pun pergi ke Al-Amin KT bersembahyang hajat.

 1.15 pagi.Kami makan sup yang sepatutnya dimakan pada pukul 2.00 petang!
 21 orang kanak-kanak bawah 12 tahun telah berjaya menawan puncak gunung Chemerong!
 Ana teringat,daun glow in da dark yang dimasukkan kedalam poket ketika bersembang dengan ikhwah di bawah.Ana keluarkan.Rupa-rupanya hanya daun kering warna coklat dan berbintik-bintik hitam!
 Rotan yang fresh bersama pak cik Abas dan Ust Idris dah ‘hilang’ semasa RELA selamatkan kami!
 2.00 pagi..Oleh kerana terlalu letih,ayah ana tersilap rakaat semasa sembahyang Jamak taakir maghrib dan Isya’ dengan bersembahyang maghrib hanya 2 rakaat!
 Kami terus pulang ke rumah pada pagi itu dan sampai pada pukul 4.00
pagi


19 May 2008-11.50 am
Tarbiyyah dari Gunung,
Muhammad Mus’ab Muzahar
www.muspalestina.blogspot.com

1 comment:

Aheed Razlan said...

kanak2 ajaib jer ???
x der ker remaja bawah umur ajaib ??? hehe

Hari Raya Aidilfitri adalah isu Aqidah umat Islam.Tiada kompromi

Kenapa Iklan Hari Raya TV3 ditarik semula penerbitannya?

Scene 1 - Budak Lelaki Melayu sedang menilik-nilik sebuah buku bergambar di malam yang gelap dalam sebuah pondok buruk beratapkan rumbia dengan bertemankan sebiji mentol. Terdapat sebuah sangkar burung yang tergantung di sebelah kanan tingkap yang terbuka. 1.Budak Lelaki Melayu - Orang Melayu 2.Buku - Bible 3.Pondok Buruk Beratap Rumbia - Kemiskinan 4.Malam Yang Gelap - Islam yang mundur 5.Mentol Lampu - Pencerahan (Illumination) - Lucifer@Iblis 6.Sangkar Burung - Simbol manusia yang terkurung dan terkongkong dengan ajaran ISLAM7.Tingkap Terbuka - Jalan keluar dari kemiskinan dan kemunduran Scene 2 - Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok Krismas dan North Star (Bintang Utara), menutup sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan (inverted). 1.Mukasurat Bergambar - Bible (Christianity) 2.Mukasurat Jawi terbalik - Al-Quran yang dihinakan 3.Beca Merah - Samaran untuk kenderaan Santa Claus 4.North Star - Bintang Kelahiran Horus (Dajjal)Pokok Krismas - Simbol Paganism Scene 3 - Keluarnya bintang-bintang kecil beraura yang membawa cahaya dari gambar beca. Budak Melayu delighted (kagum dan gembira). Bintang-bintang berterbangan keluar dari tingkap rumah buruk lalu membentuk sebuah beca merah berlampu lip-lap dengan seorang lelaki separuh abad yang memakai songkok (bukan ketayap) putih dan berambut putih. Lelaki separuh abad mempelawa budak Melayu untuk bersama-sama menaiki beca merah dan seterusnya meninggalkan pondok buruk. 1.Bintang-bintang kecil beraura - Keajaiban, kekayaan, kemahsyuran, kemodenan etc. 2.Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih - POPE - Ketua Agama Kristian 3.Pelawaan Menaiki Beca - Pelawaan Masuk Kristian Scene 4 - Budak Lelaki Melayu dengan seorang Budak Perempuan Melayu masuk ke dalam beca dan terus duduk bersandar. (Scene ini memaparkan kejayaan memurtadkan (merosakkan) Bangsa Melayu) 1.Budak Lelaki Dan Budak Perempuan Melayu - Bangsa Melayu. Scene 5 - Beca terbang ke Pulau Pinang, Teluk Intan, dan Kuala Lumpur. Tempat-tempat ini bercahaya dan bersinar (illuminated) dengan kehadiran beca merah. 1.Pulau Pinang - Tempat Illuminati mula bertapak (Francis Light). 2.Teluk Intan, Hilir P...erak (Anson) - Ada Illuminati Lodge kat sini. Rotary club pun bersepah. 3.Kuala Lumpur - Malaysian Illuminati punya capital. Scene 6 - Tiba-tiba ada satu pasangan tambahan budak lelaki/perempuan melayu dalam beca. 1.Pasangan Melayu Extra - Murtad dan kerosakan makin berkembang dan mendapat sambutan Scene 7 - Beca berhenti depan unit kondo. Satu pasangan budak Melayu lagi diorang pickup. Budak Melayu Kampung gembira sampai bercahaya-cahaya mukanya. 1. Kondo - Bandar/Middle Class. Budak kampung dah diterima oleh orang bandar. Masuk Kristian adalah cool, urban, modern dsbnya. Scene 8 - Seorang budak perempuan memeluk seorang budak perempuan lain dari belakang. Kepala seorang budak lelaki hanya tersengih di tepi pasangan tersebut. 1.Pasangan Budak Perempuan Berpelukan - Lesbianism/Feminism 2.Kepala Budak Lelaki Tersengih - Lelaki yang tak dipedulikan dan diperbodohkan. Scene 9 - Beca terbang merentasi sebuah pulau. 1.Pulau - Singapore lah. Scene 10 - Beca terbang merentasi awan dan menuju ke sebuah kawasan pergunungan. Kelihatan sebuah masjid di sebelah kiri, budak-budak Melayu tak mempedulikan kewujudan masjid malah lebih tertarik dengan pemandangan di bawah beca terbang. 1.Kawasan Pergunungan (Bukit-bukau) - tempat tinggal Jin 2.Masjid Kecil - Agama Islam yang lemah Scene 11 - Budak-budak Melayu sudah mendarat dan terus berlari sambil menunjuk-nunjuk ke arah Masjid yang terletak jauh disebalik jurang yang dalam sambil ketawa berdekah-dekah. Terdapat dua tangan misteri yang juga sedang menunjuk-nunjuk ke aras masjid. Sebuah bangunan misteri berada di antara masjid dan budak-budak Melayu. 1.Bangunan Misteri - Sebagai cover up (Yang sebenarnya ditunjuk-tunjuk adalah Masjid) 2.Perbuatan Menunjuk Menggunakan Jari Telunjuk - Perlakuan Biadab

KuRma (KuRindui Ramadhan)

Muhammad Mus'ab Muzahar - muspalestina - mustrategy - muscomplicated

Muhammad Mus'ab Muzahar - muspalestina - mustrategy - muscomplicated
"Generasi muda ialah rahsia kehidupan umat dan mata air kebangkitannya.Sejarah umat ialah sejarah para tokoh yang dilahirkannya,yang memiliki AQIDAH yang kuat dan ROH yang membara.Kuat lemahnya umat sesungguhnya diukur dari sejauh mana kemampuan 'rahim' umat itu dapat melahirkan tokoh yang memenuhi syarat rijal yang sebenarnya"

Atheis - Ska - Punk yang lebih 'Palestina'

Video menunjukkan sekumpulan Atheis berfahaman sosial SKA Punk mewakili kaum Yahudi anti Zionis.Umum mengetahui bahawa tidak semua orang Yahudi berfikiran kejam seperti Zionis.Malahan,Fenomena yang berlaku pada tahun 2000-an menunjukkan semakin ramai Rabbi Yahudi lantang mengutuk kekejaman Zionis di palestin. p/s Band diatas tidak mewakili Aqidah umat Islam !! Persamaannya hanyalah pada 'kebencian' mereka terhadap Zionis laknatullah.

{ وَٱلْقَمَرِ إِذَا تَلاَهَا } and [by] the moon when it follows her, rising after she has set(91:2)

muspalestina dan ummah

muspalestina dan ummah
"Bila kau bergelar DAIE kau wajib sedar bahawa jiwamu tidak boleh selamanya REMAJA..Kata AsSyahid Hassan Al- Banna"Tanggungjawab melebihi masa yang ada"..Tarbiyyah yang bersalutkan ILMU dan CABARAN lah yang dapat mendewasakanmu..tetapi cukupkah sekadar menerima tarbiyyah?Sampaikanlah kepada Syabab,sedarlah wahai Fatayat,kalian bukan memulakan perjuangan,tetapi kalian adalah PERMATA -PERMATA yang menyambung perjuangan anbiya'