Followers

Monday, October 11, 2010

Kebaikan dan Keburukan kebebasan Media di Malaysia

salam..
saya kongsikan artikel sy utk tugasan forum subject Communication and Society.

Kini,kafe siber berada di mana-mana tempat.Kebanyakan kedai makan mempunyai rangkaian jalur lebar nya sendiri.Tempias globalisasi ataupun dunia tanpa sempadan betul-betul dirasai oleh rakyat Malaysia.Munculnya internet dengan kemudahan laman web, e-mel,telefon internet,chit chat,blog dan facebook. Hal ini disokong pula dengan tahap kelajuan internet semakin baik melalui Streamyx,broadband,WiFi dan lain-lain. Para mahasiswa pula makin peka dengan perkembangan isu semasa,dasar-dasar kerajaan dan penyelewengan yang berlaku.Mahasiswa yang tersekat oleh Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU)dan pindaan 2009 telah menggunakan blog bagi meluahkan rasa tidak puas hati mereka.

Akta yang mengawal kebebasan Media di Malaysia

1) Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)
2) Akta Rahsia Rasmi (OSA)
3) Akta Hasutan (SA)
4) Akta Percetakan dan Penerbitan (PPPA)
5) Akta Penyiaran
6) Akta Penerbitan bahan Import
7) Akta BERNAMA
8) Perlembagaan Persekutuan

Keburukan Sekatan Kebebasan Media di Malaysia

Sebagai mahasiswa,kita patut mengetahui bahawa kuasa media telah mencetuskan revolusi yang sangat besar dengan berubahnya landskap politik tanah air setelah PRU 12 tahun 2008.Hal ini berlaku kerana rakyat Malaysia sudah muak dan jijik melihat media arus perdana yang selalu memuji kerajaan dan hanya memberi ruang kepada sebelah pihak untuk bercakap tanpa sebelah pihak lagi langsung tidak diberi peluang untuk mempertahankan diri.Hal ini terbukiti apabila kerajaan Malaysia menggunakan sepenuhnya media elektronik seperti televisyen untuk berkempen pada pilihanraya yang ke-12 tahun 2008.Laungan kebebasan bersuara setiap rakyat seperti yang termaktub dalam perlembagaan hanya dilihat sebagai retorik politik.Sebenarnya,kita sebagai mahasiswa perlu melihat perkara ini lebih terperinci.Contohnya,apabila berita perdana seperti Buletin Utama menyiarkan keburukan pembangkang,rakaman ucapan pemimpin pembangkang kebiasaanya tidak lama disiarkan,ataupun rakaman tersebut di ‘mute’ kan berbanding dengan ucapan pemimpin kerajaan yang disiarkan hampir satu minit dan diulang-ulang.Apabila berlaku hal seperti ini,kita tidak boleh menjustifikasi sesuatu perkara tersebut tanpa mendengar penjelasan daripada pihak yang tertuduh terlebih dahulu.

Rentetan daripada peristiwa ini,rakyat Malaysia yang terpelajar melihat ada sesuatu yang tidak kena dan mereka beralih kepada medium media yang lain untuk mencari ‘kebenaran’ ataupun penjelasan yang lebih terperinci mengenai sesuatu isu.Oleh hal yang demikian,medium media seperti internet dan blog telah memainkan peranan yang penting.Manifesto-manifesto pihak pembangkang yang tidak dapat disiarkan di media arus perdana disiarkan di blog-blog pemimpin pembangkang dan rakyat yang mencintai keadilan.Isu-isu rasuah,penyelewengan kuasa,jenayah,penindasan kaum india dan proses penegakan Negara Islam dikupas secara terperinci di blog-blog ini dan hasilnya,landskap politik negara berubah dengan kemenangan 5 buah negeri dan memusnahkan kuasa 2/3 monopoli kerajaan dalam parlimen.

Kerajaan sepatutnya belajar dengan perkara ini demi perpaduan di Malaysia.Media di Malaysia sepatutnya di ‘upgrade’ kan supaya suara setiap rakyat didengari,tidak kira pro kerajaan ataupun pro pembangkang.Kita juga dapat melihat kepincangan yang berlaku atas nama ‘menjaga keharmonian kaum’ dan ‘menjaga keselamatan’ dalam negara.Contohnya penggunaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang berkuasa menangkap sesiapa sahaja yang difikirkan oleh kerajaan sebagai berbahaya dan dapat menggugat keharmonian kaum tanpa pesalah tersebut dibicarakan terlebih dahulu.Perkara ini sangat menyalahi hak asasi manusia memandangkan perlembagaan negara menyebut secara jelas bahawa setiap rakyat yang ditangkap perlu ditunjukkan surat sebab kesalahannya terlebih dahulu dan pesalah tersebut mesti dibicarakan.Apakah kerajaan tidak berfikir momentum daripada tindakan kejam ini sebenarnya lebih membangkitkan kemarahan rakyat yang ingin mengetahui mengapa mereka ditahan di bawah ISA dan sebenarnya perkara ini lebih cenderung untuk mencetuskan ‘peperangan’ dalam negara.?Contohnya pada bulan Ogos 2009,puluhan ribu rakyat telah berkumpul di Kuala Lumpur bagi menggesa kerajaan menghapuskan akta ISA ini.Jika suspek pembunuhan Datuk Sosilawati Lawiya yang sudah mempunyai beratus bukti bahawa Datuk bergelar peguam itu memang bersalah,tetapi tetap diberi peluang untuk dibicarakan,bagaimana pula dengan tahanan ISA yang sudah lebih 10 tahun berada di penjara tetapi langsung tidak dibicarakan.

Sebenarnya,kerajaan harus melihat rakyat ini sebagai rakyat yang cerdik,mempunyai pelbagai idea dan sentiasa dahagakan kebenaran.Jika kerajaan sentiasa mengamalkan jalan pintas dengan menyekat suara rakyat yang dilontarkan melalui media melalui pelbagai akta ini,kerajaan tidak akan mempunyai rakyat yang berani,berfikiran jauh dan proaktif.Kerana rakyat sentiasa terbelenggu dan rasa takut dengan ugutan-ugutan yang diberikan.



Kebaikan Sekatan Kebebasan Media di Malaysia

Kebebasan tidak akan bermakna jika kebebasan mengundang kehancuran.Maka,media kita perlu memainkan peranan untuk mewujudkan integrasi nasional antara Sabah dan Sarawak dengan Semenanjung, membentuk masyarakat bersatu padu dan meruntuhkan segala prasangka dan bias agama, budaya dan etnik. Keharmonian dan kestabilan lebih utama daripada kebebasan. Kebebasan mempunyai beban tanggungjawab yang perlu dipikul dengan menghormati sensitiviti dan kemuliaan agama, sejarah, dan budaya masyarakat.

Media dapat bertindak sebagai alat mempengaruhi pemikiran rakyat kerana media mempunyai kuasa yang amat kuat sebagai wahana maklumat utama. Media berpotensi menghapuskan atau membetulkan pandangan salah dan stereotaip atau mewujudkan ketegangan, malah membangkitkan ketakutan dan kebimbangan di kalangan rakyat.

Media juga berupaya menyentap rakyat daripada kelekaan jika digunakan dengan betul. Ia dapat menjadi mata dan telinga yang peka, selain sebagai ejen reformasi dan transformasi berguna kepada bangsa dan negara. Pihak media perlu membuat laporan mengenai kerajaan seperti kerajaan memerlukan media untuk menyampaikan mesej mereka secara berkesan kepada rakyat. Media di Malaysia sewajarnya bergerak di atas dasar, nilai falsafah yang sesuai dengan sejarah, budaya dan sosiopolitik negara ini.

Kerajaan dan media adalah isi dengan kuku.Hubungan yang akrab adalah demi kepentingan dan kebajikan rakyat. Tetapi ini bukan bermakna media perlu bersekongkol dengan kerajaan dalam hal yang bercanggah dengan kepentingan awam. Media perlu dipersepsi sebagai orang tengah antara kerajaan dengan rakyat supaya sentiasa dapat memainkan peranan dengan objektif, berkesan dan membina.

Tugas penting orang media adalah menganjakkan minda rakyat dengan berusaha keras melalui wacana bijaksana dengan membawa reformasi mental dan intelektual. Media mampu menjadi pendidik dan pembimbing rakyat. Justeru, pengamal media perlu menggunakan kemahiran dan wadah mereka untuk membangunkan sebuah negara yang makmur, moden, progresif dan bersatu padu. Demokrasi tidak harus digadaikan atas nama kebebasan media yang tidak bertanggungjawab. Media adalah ejen perpaduan penting dan dapat menghapuskan konflik yang bertentangan dengan nilai dan sikap di kalangan masyarakat pelbagai kaum, selain membentuk satu persekitaran yang dapat membangunkan negara.

Darjah kebebasan perlu disesuaikan dengan tahap kemajuan dan kematangan masyarakat dan negara.Yang miskin, tiada pekerjaan, yang kurang berpendidikan atau etnik minoriti yang terpinggir di pedalaman Sabah dan Sarawak menuntut perhatian media. Hanya media bertanggungjawab, peka dan prihatin mampu berbuat demikian.

Media tidak boleh terlalu mengambil kesempatan daripada isu-isu panas politik.Peranan media sebagai alat intepretasi sosial dan cermin yang memantulkan masalah, kehendak dan aspirasi rakyat hendaklah diutamakan. Tanpa maklum balas yang jujur tentu sukar bagi kerajaan mencerminkan dirinya.

Tetapi media yang terlalu cenderung mengkritik kerajaan akan juga hilang kredibilitinya, sama seperti akhbar yang terlalu memuji kerajaan. Media yang kemaruk dan mabuk dalam mendedahkan apa yang didakwanya sebagai kelemahan kerajaan, juga akan diragui kejujuran, objektiviti dan muslihatnya. Hanya kerana mempunyai hak untuk mengkritik, akhbar tidak harus mengkritik semata-mata untuk mengkritik yang akhirnya membawa kesan buruk kepada masyarakat dan negara.

12 comments:

umisya said...

Takbir..ALLAHUAKBAR!!
Artikel ni patut dipaparkn di muka dpn akhbar2 sprti Utusan,xpun Berita Hairan,eh,berita Harian,Metro ke,erm,lg bgus,Harakah ke,Fikrah pn boleh..mane tahu kn,disbbkn artikel ni,Pilihnraya akn dtg akan 100% brpihak pd pembangkang sbb Mahasswa laa trutamanya mula mmbuka mata..
Syabas,artikel yg bez,not bad..Hebat!!truskn usaha,Chaiyok2!!^_^

Blogger Addict said...

thanks dgn penjelasan begini...kebebasan media perlu diberi perhatian agar tidak disalah gunakan oleh pihak2 berkepentingan....

semod merah said...

tulisan yang bagus...... best

AHBAR said...

Ini lah yang kita perlu tahu...
tahniah... pihak bertanggungjawab perlu sedar... TAHNIAH

terokai seni said...

bersua muka tidak, tapi tetap setia; beramah-tamah tidak, tapi tetap mesra; bersenda ikut suka jee, tak tau plak ada yang terasa; mengomen macam le hebat, tak prasan rakan rasa kena sebat; duhai sahabat duhai pelawat, kususun ruas jari yang karat, mohon ampun ke hadrat, agar kita semua beroleh rahmat, Allah limpahi dengan berkat

Adhikara Zendikiawan said...

Robohkan Kerajaan Malay !!!

Mulailah jadikan Kerajaan itu jadi Republik.

It's Need the brave one from your country.. Open your eyes and keep fighting.

I think not all of you is woman and child, don't you ?

chaiyooo...!!!

Juasseh Cafe said...

Boleh pendek kan sikit tak, aku malas nak baca

Wahyudi Kusumo Nugroho said...

Blogwalking for today... ^^
Wahyudi Blog

catatan dan tips menarik said...

the best......

АлексКим said...

Добрый день. Не хотите ли Вы обменяться ссылками с http://glava.blogspot.com/

Anonymous said...

Nice blogGoa Escorts

BizWriter said...

Bollywood Movies.

Hari Raya Aidilfitri adalah isu Aqidah umat Islam.Tiada kompromi

Kenapa Iklan Hari Raya TV3 ditarik semula penerbitannya?

Scene 1 - Budak Lelaki Melayu sedang menilik-nilik sebuah buku bergambar di malam yang gelap dalam sebuah pondok buruk beratapkan rumbia dengan bertemankan sebiji mentol. Terdapat sebuah sangkar burung yang tergantung di sebelah kanan tingkap yang terbuka. 1.Budak Lelaki Melayu - Orang Melayu 2.Buku - Bible 3.Pondok Buruk Beratap Rumbia - Kemiskinan 4.Malam Yang Gelap - Islam yang mundur 5.Mentol Lampu - Pencerahan (Illumination) - Lucifer@Iblis 6.Sangkar Burung - Simbol manusia yang terkurung dan terkongkong dengan ajaran ISLAM7.Tingkap Terbuka - Jalan keluar dari kemiskinan dan kemunduran Scene 2 - Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok Krismas dan North Star (Bintang Utara), menutup sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan (inverted). 1.Mukasurat Bergambar - Bible (Christianity) 2.Mukasurat Jawi terbalik - Al-Quran yang dihinakan 3.Beca Merah - Samaran untuk kenderaan Santa Claus 4.North Star - Bintang Kelahiran Horus (Dajjal)Pokok Krismas - Simbol Paganism Scene 3 - Keluarnya bintang-bintang kecil beraura yang membawa cahaya dari gambar beca. Budak Melayu delighted (kagum dan gembira). Bintang-bintang berterbangan keluar dari tingkap rumah buruk lalu membentuk sebuah beca merah berlampu lip-lap dengan seorang lelaki separuh abad yang memakai songkok (bukan ketayap) putih dan berambut putih. Lelaki separuh abad mempelawa budak Melayu untuk bersama-sama menaiki beca merah dan seterusnya meninggalkan pondok buruk. 1.Bintang-bintang kecil beraura - Keajaiban, kekayaan, kemahsyuran, kemodenan etc. 2.Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih - POPE - Ketua Agama Kristian 3.Pelawaan Menaiki Beca - Pelawaan Masuk Kristian Scene 4 - Budak Lelaki Melayu dengan seorang Budak Perempuan Melayu masuk ke dalam beca dan terus duduk bersandar. (Scene ini memaparkan kejayaan memurtadkan (merosakkan) Bangsa Melayu) 1.Budak Lelaki Dan Budak Perempuan Melayu - Bangsa Melayu. Scene 5 - Beca terbang ke Pulau Pinang, Teluk Intan, dan Kuala Lumpur. Tempat-tempat ini bercahaya dan bersinar (illuminated) dengan kehadiran beca merah. 1.Pulau Pinang - Tempat Illuminati mula bertapak (Francis Light). 2.Teluk Intan, Hilir P...erak (Anson) - Ada Illuminati Lodge kat sini. Rotary club pun bersepah. 3.Kuala Lumpur - Malaysian Illuminati punya capital. Scene 6 - Tiba-tiba ada satu pasangan tambahan budak lelaki/perempuan melayu dalam beca. 1.Pasangan Melayu Extra - Murtad dan kerosakan makin berkembang dan mendapat sambutan Scene 7 - Beca berhenti depan unit kondo. Satu pasangan budak Melayu lagi diorang pickup. Budak Melayu Kampung gembira sampai bercahaya-cahaya mukanya. 1. Kondo - Bandar/Middle Class. Budak kampung dah diterima oleh orang bandar. Masuk Kristian adalah cool, urban, modern dsbnya. Scene 8 - Seorang budak perempuan memeluk seorang budak perempuan lain dari belakang. Kepala seorang budak lelaki hanya tersengih di tepi pasangan tersebut. 1.Pasangan Budak Perempuan Berpelukan - Lesbianism/Feminism 2.Kepala Budak Lelaki Tersengih - Lelaki yang tak dipedulikan dan diperbodohkan. Scene 9 - Beca terbang merentasi sebuah pulau. 1.Pulau - Singapore lah. Scene 10 - Beca terbang merentasi awan dan menuju ke sebuah kawasan pergunungan. Kelihatan sebuah masjid di sebelah kiri, budak-budak Melayu tak mempedulikan kewujudan masjid malah lebih tertarik dengan pemandangan di bawah beca terbang. 1.Kawasan Pergunungan (Bukit-bukau) - tempat tinggal Jin 2.Masjid Kecil - Agama Islam yang lemah Scene 11 - Budak-budak Melayu sudah mendarat dan terus berlari sambil menunjuk-nunjuk ke arah Masjid yang terletak jauh disebalik jurang yang dalam sambil ketawa berdekah-dekah. Terdapat dua tangan misteri yang juga sedang menunjuk-nunjuk ke aras masjid. Sebuah bangunan misteri berada di antara masjid dan budak-budak Melayu. 1.Bangunan Misteri - Sebagai cover up (Yang sebenarnya ditunjuk-tunjuk adalah Masjid) 2.Perbuatan Menunjuk Menggunakan Jari Telunjuk - Perlakuan Biadab

KuRma (KuRindui Ramadhan)

Muhammad Mus'ab Muzahar - muspalestina - mustrategy - muscomplicated

Muhammad Mus'ab Muzahar - muspalestina - mustrategy - muscomplicated
"Generasi muda ialah rahsia kehidupan umat dan mata air kebangkitannya.Sejarah umat ialah sejarah para tokoh yang dilahirkannya,yang memiliki AQIDAH yang kuat dan ROH yang membara.Kuat lemahnya umat sesungguhnya diukur dari sejauh mana kemampuan 'rahim' umat itu dapat melahirkan tokoh yang memenuhi syarat rijal yang sebenarnya"

Atheis - Ska - Punk yang lebih 'Palestina'

Video menunjukkan sekumpulan Atheis berfahaman sosial SKA Punk mewakili kaum Yahudi anti Zionis.Umum mengetahui bahawa tidak semua orang Yahudi berfikiran kejam seperti Zionis.Malahan,Fenomena yang berlaku pada tahun 2000-an menunjukkan semakin ramai Rabbi Yahudi lantang mengutuk kekejaman Zionis di palestin. p/s Band diatas tidak mewakili Aqidah umat Islam !! Persamaannya hanyalah pada 'kebencian' mereka terhadap Zionis laknatullah.

{ وَٱلْقَمَرِ إِذَا تَلاَهَا } and [by] the moon when it follows her, rising after she has set(91:2)

muspalestina dan ummah

muspalestina dan ummah
"Bila kau bergelar DAIE kau wajib sedar bahawa jiwamu tidak boleh selamanya REMAJA..Kata AsSyahid Hassan Al- Banna"Tanggungjawab melebihi masa yang ada"..Tarbiyyah yang bersalutkan ILMU dan CABARAN lah yang dapat mendewasakanmu..tetapi cukupkah sekadar menerima tarbiyyah?Sampaikanlah kepada Syabab,sedarlah wahai Fatayat,kalian bukan memulakan perjuangan,tetapi kalian adalah PERMATA -PERMATA yang menyambung perjuangan anbiya'