Followers

Tuesday, July 27, 2010

Yahudi,Zionis dan Israel..Apa bezanya?


Thanks to Dr Heazar Ismail

Baru-baru ini, banyaklah perbincangan yang berkaitan dengan isu Yahudi, Zionis dan Israel berlegar-legar di portal media dan juga akhbar tempatan. Pelbagai isu, contohnya penglibatan sebuah syarikat bernama Apco Worldwide dengan kerajaan Malaysia. ‘Pendedahan’ Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mengaitkan negara dengan dengan gerakan Yahudi antarabangsa dan tuduhan-tuduhan melulu berkaitan Israel dan gerakan Zionis merupakan antara isu ‘panas’ yang dimainkan oleh pakatan pembangkang dan tentunya ia sedang menjadi perhatian rakyat ketika itu.

Umumnya, saya merasakan apabila bercakap soal Yahudi, Zionis, Israel dan keYahudian, terdapat banyak stereotyping dan misnoma yang dikaitkan dengan frasa-frasa ini. Melalui interaksi saya, saya dapati kebanyakan masyarakat menganggap frasa-frasa ini membawa maksud dan mewakili kumpulan masyarakat yang sama, yang tentu sekali anggapan ini amat besar khilafnya.

Perkataan Yahudi itu sendiri melambangkan suatu bangsa, yang jika dikaji susur galurnya didalam kitab-kitab samawi menunjukkan bahawasanya bangsa ini lahir dari keturunan Nabi Ibrahim A.S melalui anaknya Nabi Yaakub A.S. Manakala agama Yahudi itu atau Judaisme merupakan agama amalan bangsa itu sendiri secara eksklusif. Bangsa Yahudi itu semestinya beragama Yahudi dan penurunan keturunan dikalangan bangsa Yahudi ini berlaku dari sebelah ibu, yang bererti sekiranya seseorang itu ibunya adalah Yahudi, maka dia secara automatik akan diiktiraf sebagai seorang yang berbangsa Yahudi oleh komunitinya. Masyarakat Yahudi secara amnya mengamalkan agama mereka secara introvert dan tidak cuba untuk mengembangkan fahaman mereka kepada bangsa-bangsa lain, dan jarang kita dengar akan individu dari subset bangsa lain ‘masuk’ agama Yahudi.



Dari sudut Islam, penganut agama Yahudi ini diiktiraf sebagai ‘Ahli Kitab’ dan sembelihannya halal dimakan oleh umat Islam. Saya pernah diberitahu sahabat- sahabat saya yang pernah tinggal di kawasan metropolis di Amerika Syarikat contohnya, mereka pernah dan ada yang selalu melanggani kedai daging ‘Kosher’ (Daging yang disembelih oleh Yahudi) milik masyarakat Yahudi atas sebab tidak wujudnya jualan daging-daging halal di sesetengah kawasan di negara itu. Zionisme pula atau fahaman Zionis adalah satu gerakan dan fahaman ultra-nasionalis Yahudi yang menginginkan penubuhan sebuah negara bangsa sendiri atau ‘promised land’ yang diasaskan oleh seorang wartawan Yahudi berkerakyatan Austria bernama Theodor Herzl.

Dan hasilnya, tertubuhlah sebuah negara yang tidak diiktiraf oleh masyarakat Islam sedunia dengan nama Israel. Dan dasar Israel ini adalah mudah - negara ini menganggap semua orang Yahudi, tidak mengira dari mana asal negaranya merupakan penduduknya yang sah dan dibenarkan untuk berhijrah pulang ke Israel untuk menetap secara tetap sebagai rakyatnya. Inilah punca utama pergeseran yang kita saksikan saban hari di Asia Barat apabila kerajaan Zionis Israel terus menerus merampas tanah hak rakyat Palestin untuk memperbesarkan komuniti Zionisnya secara kejam dan tidak berperikemanusiaan.

Perbezaaan besar di antara Yahudi dan Zionis ialah : penganut fahaman itu tentunya orang yang beragama Yahudi dan berbangsa Yahudi, tetapi bukannya semua penganut dan bangsa Yahudi ini adalah berfahaman Zionis. Sebagai contoh, pengikut kepada mazhab orthodoks Yahudi yang dikenali dengan nama Naturei Karta misalnya merupakan sekelompok masyarakat Yahudi yang menentang secara habis-habisan ideologi Zionisme dan juga penubuhan Israel yang dianggap gerakan itu sebagai satu ‘dosa besar’ bagi bangsa Yahudi.

Malah terdapat juga pertubuhan-pertubuhan anti Zionism lain di kalangan masyarakat Yahudi di peringkat antarabangsa, antaranya ialah seperti International Jewish Anti Zionism Network (IJAN) dan Satmar. Gerakan-gerakan ini, sama ada berbentuk sekular mahupun secara keagamaan, semuanya membenci dan menolak gerakan sekular Zionisme yang mereka anggap sebagai satu gerakan haram yang menggadaikan maruah bangsa Yahudi itu sendiri di mata dunia.



Jadi, sebelum mana-mana diantara kita ingin berdiskusi secara lebih lanjut tentang Yahudi, Israel, Zionisme dan keYahudian secara menyeluruh perlulah kita fahami akan terminologi-terminologi ini dahulu, agar sekurang-kurangnya dapatlah kita elakkan mengecam dan mengutuk sesuatu bangsa secara membuta tuli.

Mungkin kemarahan kita sepatutnya ditujukan kepada bangsa Yahudi yang menganut fahaman Zionis sahaja, diatas kekejaman dan penyeksaan yang mereka masih hamburkan kepada masyarakat Palestin di Gaza dan Tebing Barat, dan tentunya ingatan kita tetap kepada masyarakat Palestin yang masih tertindas setelah lebih 50 tahun berjuang.



Dalam waktu kurang dari satu bulan, orang-orang dari seluruh Amerika Syarikat dan dari luar akan berkumpul pada pertemuan Yahudi AS 2010 : Menghadapi Rasisme dan Apartheid Israel .

Pertemuan ini adalah satu peristiwa bersejarah yang dimaksud...kan untuk membangun hubungan, kejernihan politik dan mengorganisasi Yahudi anti-Zionis dan aktivisnya. Persidangan ini terjadi pada saat berkembangnya pengakuan terhadap sifat brutal Negara Israel, dan semakin banyak orang yang dipaksa untuk menentang kekebalan hukum tersebut. Untuk saat ini, Pertemuan ini memiliki lebih dari empat puluh organisasi pendukung, dua ratus peserta, dan telah memperoleh perhatian dari Orang Palestina, dan gerakan anti-rasis di Amerika Syarikat, serta perhatian dari media mainstream Yahudi.

Mengingat tujuan dari Pertemuan, kami mengharapkan tantangan yang dilontarkan terhadap tujuan tersebut. IJAN (Internasional Jews Anti-Zionist Network), penyelenggara utama pertemuan, sudah menerima kritikan namun didasarkan pada asumsi yang tidak akurat atau asumsi tujuan-tujuan politik yang ternyata berbzda. Dengan acara yang penting bagi kami ini, kami ingin menjadikan saat ini untuk menjelaskan prinsip-prinsip, posisi dan tujuan Pertemuan dan membantu memperbaiki atau mencegah kesalahfahaman.

IJAN dan Pertemuan bersikap tegas melawan Zionisme, dan amalan-amalan yang memberikan hak istimewa orang Yahudi di atas, dan menjadi beban rakyat Palestina. Dengan perluasan, bahawa kami menolak nasionalisme Yahudi berdasarkan Zionisme, sebuah nasionalisme yang menghapus keragaman sejarah Yahudi dan mendapatkan keselamatan didalam pemisahan, isolasi dan dominasi terhadap orang lain. Kami percaya bahawa keselamatan yang sejati dan kebebasan jangka panjang hanya dapat ditemukan didalam pembebasan semua orang.

Kami secara tegas menantang monopoli Zionisme terhadap sejarah yahudi kami yang beragam, politik, budaya dan praktik-praktik keagamaan. Kami mendapatkan kekuatan dari dan bergabung dalam tradisi panjang komitmen Yahudi untuk pembebasan manusia. Bertentangan dengan pengkhianatan Zionis terhadap tradisi ini dan pembajakan sejarah Yahudi, Pertemuan ini merupakan tindakan kolektif Yahudi untuk menegaskan kembali dan berhubungan kembali dengan sejarah panjang penyertaan dalam gerakan keadilan sosial.

Dengan cara yang sama bahawa kami menolak rasisme yang melekat pada Zionisme, kami menolak rasisme dan kebencian dalam bentuk apapun dan terhadap setiap masyarakat atau orang. Jadi kita menolak untuk menyekutukan diri kami dengan rasisme anti-Yahudi, supremasi kulit putih atau orang-orang yang menolak adanya Holocaust. Melakukan hal yang sebaliknya, akan bererti merangkul strategi Zionis dan mencampurkan Yahudi dan Judaisme dengan Zionisme, sebuah taktik yang digunakan untuk mengandaikan bahkan memaksa dukungan tanpa syarat dari orang-orang Yahudi untuk Israel terlepas dari tindakan Israel sebagai suatu negara.

Didalam penolakan tegas kami terhadap Zionisme, kami tidak pernah dan tidak akan mengambil bagian dalam tindakan yang mencampurkan Zionisme dengan Judaisme, baik sengaja atau tidak. Kami percaya bahwa mendukung Palestina menentukan nasib sendiri memerlukan adanya perlawanan terhadap ide-ide,kebijakan dan praktek Zionis, yang bukan praktek Yudaisme.

Untuk memastikan bahwa kami tidak memecah belah dan tidak mengganggu tamu di Detroit, Pertemuan ini tidak akan mendukung partisipasi dalam kegiatan politik lain selain dari kegiatan yang dikembangkan melalui proses kolaboratif nasional yang mengorganisasikannya. Kami meminta peserta pertemuan ini untuk tidak terprovokasi oleh mereka yang mungkin mencuba untuk merosak tujuan Pertemuan, termasuk dengan cara meminta anggota kami dalam aktivitas di luar dari dan bertentangan dengan itu (catatan: tujuan Pertemuan).

Selain itu, IJAN tidak akan menyelaraskan dirinya dengan orang-orang yang baik berusaha menggunakan perjuangan melawan Zionisme untuk tujuan-tujuan mereka sendiri, individu maupun kolektif, atau yang menyatakan diri mereka anti-Zionis tapi tindakannya yang memecah belah hanya malah melanjutkan agenda Zionis, melemahkan kerja pembebasan Palestin dan pengorganisasian anti-Zionis. Sebaliknya, Pertemuan ini dimaksudkan untuk mempromosikan pembangunan kekuatan orang Yahudi yang dapat memperbanyak dan memperkuat upaya-upaya untuk mengatasi Zionisme dan mendekolonisasi Palestin, melalui kerjasama dengan dan mendukung perjuangan Palestin untuk pembebasan.

Untuk itu, kami menyambut semua orang yang 1) tertarik dalam mendukung pengorganisasian Yahudi anti-Zionis sebagai bahgian dari gerakan pembebasan Palestin yang lebih luas dan anti-rasis, pengorganisasian anti-imperialis baik di Amerika Serikat dan di luar, 2) berkomitmen terhadap prinsip-prinsip yang tercermin dalam maksud, tujuan, asumsidan harapan Pertemuan dan 3) mampu mengekspresikan komitmen tersebut melalui partisipasi yang mendukung tujuan dan kegiatan Pertemuan. Sementara kami menyelenggarakan diskusi tentang perjuangan kami yang terus berkembang untuk mengatasi kehancuran termasuk kehidupan dan tanah, dari prinsip,praktik dan kebijakan Zionis, kami tidak akan mentolerir upaya untuk mengganggu, merusak, memprovokasi atau menyerang peserta, pembicara atau fasilitator.
- Jaringan Anti-Zionis Yahudi Internasional -

Gerakan Ekstremis Yahudi

Kita sering didedahkan melalui media massa dengan nama-nama gerakan ekstremis Islam yang menjalankan gerakan radikal menentang musuh-musuh mereka diantaranya dengan cara pengeboman berani mati. Antara gerakan-gerakan ekstremis yang terkenal pada saat ini adalah kumpulan al-Qaeda, Taliban, dan Jemaah Islamiah (Hanya menyebut beberapa nama). Namun begitu tahukah kita bahawa Yahudi juga mempunyai pergerakan radikal dimana gerakan-gerakan ini kebiasaannya dianggotai oleh golongan Yahudi ekstremis. Setiap gerakan mempunyai satu tujuan yang hampir serupa iaitu membina kuil Haikal Sulaiman di tanah haram Israel. Mari kita berkenalan dengan mereka.


Temple Mount Rabbinical Court

la merupakan sebuah pertubuhan pengganas Yahudi yang bermotifkan agama. Mereka bergerak di kalangan Rabbi-rabbi Yahudi yang beriman dengan kewajipan menegakkan Haikal sebelum kedatangan Messiah (Penyelamat di akhir zaman) dan bukan selepas kemunculannya.

Mereka mempunyai pengaruh yang amat signifikan keatas golongan terpelajar agama Yahudi. Ianya dianggotai oleh para Rabbi yang begitu obsessed untuk mendirikan semula Haikal seperti Dov Lior, Nahman Kahane dan Israel Ariel. Pada bulan Ogos 2000, pertubuhan ini telah mengeluarkan fatwa mereka kepada orang-orang Yahudi untuk merempuh masuk ke dalam Masjid al-Aqsa yang mereka dakwa sebagai tapak Haikal yang dijanjikan Tuhan Yahweh untuk bangsa Yahudi.


Ateret Cohanim

Merupakan sebuah ‘non-profit’ NGO (Amutot) yang bertugas untuk membeli tanah-tanah dan segala hartanah di al-Quds dan juga kawasan sekitar ‘Mount of Temple’ (Masjid al-Aqsa). Mereka berpusat di al-Quds dan aktif membeli hartanah daripada kalangan warga Arab yang materialistik. Ditubuhkan oleh anggota kumpulan Yeshivat HaGolan pada tahun 1978 sebagai Yeshiva (pusat pengajian agama Yahudi) untuk mempelajari hukum hakam berkaitan dengan Kohanim dan upacara penyembelihan.

Dua kali dalam setahun, iaitu ketika perayaan ‘Passover’ dan juga perayaan ‘Sukkoth', pertubuhan ini dan kementerian agama rejim Zionis akan bersama mempelajari dan mengulang kaji semula hukum-hakam berkaitan dengan Haikal dan upacara ritual didalamnya. Rabbi Shlomo Aviner iaitu Rabbi didalam pertubuhan ini mengatakan bahawa pengajian mengenai Haikal adalah untuk menjadikan Haikal itu sentiasa bersama dengan orang-orang Yahudi didalam jiwa, spiritual dan intelektual mereka sebelum ianya dibina.


Shofar Benim

Sebuah kumpulan pengganas radikal yang mempunyai persenjataan dan mengambil pendekatan yang radikal untuk membina semula Haikal. Kumpulan ini mempunyai rangkaian kerjasamanya dengan kumpulan-kumpulan radikal sepertinya, antaranya ialah kumpulan YESHA (singkatan daripada perkataan Yehuda, Samaria dan Gaza), kumpulan Zo Artzenu, Mateh MAAMATZ dan juga beberapa kumpulan-kumpulan lain yang dianggotai oleh individu-individu dan juga para Hakham Yahudi.

Shocharey HaMikdash (Temple Lovers Group)

Ia merupakan sebuah pertubuhan yang menghimpunkan beberapa pertubuhan Yahudi yang mempunyai aspirasi untuk membina kembali Haikal. Ianya juga dianggap sebagai pertubuhan yang paling berpengaruh dikalangan kumpulan-kumpulan radikal dan pengganas Yahudi yang bergerak dalam negara haram Israel. Pertubuhan ini diketuai oleh Profesor Hillel Weiss.

Menurut Yehuda Etzion, seorang aktivis radikal Yahudi, cita-cita pertubuhan ini adalah untuk menghimpunkan semua kumpulan pengganas Yahudi yang bercita-cita untuk membina Haikal di bawah satu payung front yang besar agar semua usaha mereka dapat diselaraskan. Antara individu yang mempunyai pengaruh yang kuat dalam organisasi ini ialah Hakham Baruch Kahane, anak kepada Hakham Meir Kahane, pengasas kumpulan radikal dan pengganas yang paling agresif didalam negara rejim Zionis, iaitu kumpulan ‘Kach’.

Ketika perhimpunan agungnya pada tahun 1999, kumpulan ini telah dibiayai oleh Kementerian Agama kerajaan rejim Zionis. Pada awal penubuhannya, pertubuhan ini kurang mendapat sambutan sehinggalah lima tahun kebelakangan ini keahliannya meningkat secara mendadak dan mendapat sokongan daripada ramai rakyat rejim.

The Temple Establishment Movement

Pada awal penubuhannya ia diketuai oleh David Elbaum, Kini ianya diketuai oleh Rabbi Yosef Elbaum. Aktivisnya yang paling menonjol ialah Yoel Lerner. Pertubuhan ini ditugaskan khas untuk menjaga dan mengajar kepada para penjaga Haikal tatacara ibadat didalam Haikal. Para penjaga Haikal dipilih berdasarkan keturunan mereka.

Mereka juga pada awal penubuhannya telah mengkaji dan menyusun semula tatacara ibadat-ibadat yang sepatutnya dilakukan didalam Haikal. Ini adalah sesuatu yang rumit, kerana orang Yahudi telah kehilangan apa yang mereka dakwa sebagai ‘Haikal’ (kedua) semenjak hampir 2000 tahun yang lalu. Mereka juga pada waktu ini sedang mempersiapkan pakaian para Kohanem (paderi) dan Rabbi yang akan berkhidmat didalam Haikal, menyiapkan segala perhiasan-perhiasan didalam Haikal dan juga menyusun jadual kerja para Kohanem.

Machon HaMikdash (Temple Institute)

Ditubuhkan pada tahun 1983 oleh Rabbi Israel Ariel, Moshe Neiman dan Michael Ben Horin di kawasan penempatan Yahudi dalam kota Baitul Maqdis. Rabbi Ariel merupakan orang nombor dua dalam gerakan Kach pada tahun 70-an namun pada tahun 1980 beliau telah dikeluarkan daripada pertubuhan tersebut kerana mengeluarkan idea yang radikal berkenaan pembinaan semula Haikal.

Dalam Persidangan Haikal yang diadakan pada tahun 1998 di International Conference Center, Baitul Maqdis, beliau telah menyeru agar para peserta menyertai persidangan itu pada tahun berikutnya. Pada tahun berikutnya, beliau telah datang dengan memakai baju pekerja buruh binaan dengan katanya, “Saya bersedia untuk membinanya sekarang!” Tindakan beliau ini didorong oleh ideanya bahawa Haikal mestilah dibina sekarang dan bukannya dibina oleh Messiah.

Manakala Neiman dan Ben Horin merupakan bekas ahli pertubuhan Kach yang aktif, mereka turut mempunyai aspirasi yang sama dengan Ariel. Pertubuhan ini telah membina pasu (balang) untuk mengisi kitab suci (200 commandments), namun ia hanya boleh digunakan apabila terbinanya Haikal.

Pertubuhan ini mendapatkan dana daripada Kementerian Pelajaran, Kementerian Pendidikan rejim Zionis dan pertubuhan Sherut Leumi, iaitu pertubuhan wanita-wanita beragama Yahudi. Mereka juga menerima bantuan daripada pertubuhan-pertubuhan Kristian Protestan dari Amerika Syarikat dan Eropah yang bercita-cita untuk menubuhkan Haikal.


Shuvu Banim

Mereka adalah kumpulan pengganas radikal Yahudi yang mendiami kawasan penempatan Muslim di dalam kota Baitul Maqdis. Kebanyakan anggota kumpulan ini adalah mantan banduan dan penjenayah, tentera-tentera veteran, belia bermasalah dan juga para samseng yang tidak takutkan sesiapa tetapi didoktrinkan untuk membina semula Haikal. Ianya dikategorikan oleh banyak pihak sebagai pertubuhan radikal, pengganas ekstremis yang paling berbahaya.

Anggota kumpulan ini banyak dipengaruhi oleh pemimpin berkarisma mereka, Rabbi Eliezer Berland. Mereka didoktrinkan dengan ideologi fahaman melampau, fahaman nasionalis radikal, latar belakang jenayah, pemikiran massionic, kebencian yang melampau dan lain-lain unsur yang cukup untuk mendorong mereka melakukan apa sahaja jika terdesak tanpa mengira risiko. Mereka juga mempunyai kebencian yang mendalam terhadap bangsa selain Yahudi, terutamanya terhadap umat Islam.



Hai VeKayam (Enduring)

Ditubuhkan pada tahun 1990 oleh sekumpulan aktivis radikal dan pengganas Yahudi bawah tanah. Di antara penggerak mereka ialah Yehuda Etzion dan sekumpulan ekstremis dari kawasan penempatan Yahudi di Bat Ayin, Gush Etzion. Kumpulan ini mendakwa bahawa mereka adalah kumpulan yang telah ditugaskan oleh Tuhan untuk membina semula kegemilangan 'Negara Israel' dan mereka juga mendakwa bahawa kehidupan mereka adalah berdasarkan adatistiadat 'Haikal ketiqa'.

Di antara aktivis mereka yang terkenal ialah Yoav Lerner, orang yang bertanggungjawab menubuhkan gerakan radikal bawah tanah Yahudi ekstrimis yang bernama Gal. Kumpulan Gal mempunyai matlamat untuk menubuhkan sebuah negara 'agama' Yahudi berdasarkan ajaran Halachah dan juga bercita-cita untuk meletupkan Masjid al-Aqsa yang didakwa sebagai sebuah bangunan 'haram' yang didirikan di atas tanah Haikal.

Beliau telah ditangkap sebanyak tiga kali oleh pihak rejim kerana percubaan meletupkan Masjid al-Aqsa dari tahun-tahun 70 an sehingga tahun 90-an. Di antara anggota lain kumpulan Hai Ve Kayam yang terkenal adalah dari kalangan tokoh-tokoh radikal dan pengganas Yahudi seperti Kapten Moti Karpel dan Noam Livnat (saudara Limor Livnat) yang merupakan seorang penuntut di sebuah institut pengajian agama Yahudi radikal yang terkenal iaitu 'Joseph's Tomb Yeshiva' di Hebron.


Amutot (NGO) For Settling Jerusalem (Jerusalem Forum)

Jerusalem Forum adalah sebuah pertubuhan yang berusaha membina penempatan Yahudi di sekitar kota Baitul Maqdis. Antara kawasan yang telah mereka tukarkan menjadi kawasan penempatan Yahudi ialah kawasan Beit Orot, Elad,Ateret Cohanim, Ateret L'yoshna dan lain-lain lagi. Kebanyakan daripada mereka yang mendiami kawasan-kawasan yang diusahakan oleh Amutot merupakan dari kalangan para aktivis organisasi Temple Mount.

EIHar Hamor (To Mount Hamor)

Sebuah pertubuhan yang dianggotai oleh ahli akademik dari kawasan penempatan Yahudi di Yitzhar. Diantara anggota mereka ialah Rabbi Yizthak Shapira, Rabbi Dudi Dudakvich, Shay Dawim dan Rabbi Yossi Plai (anak Menachem Felix).



Mishmarot HaKohanim (The Kohanim's Preserves)

Pertubuhan ini ditubuhkan oleh ahli keluarga Cohen yang mendakwa bahawa mereka adalah daripada keturunan Lawi (Levi dalam bahasa Ibrani, iaitu salah seorang daripada abang Nabi Yusuf) yang bertanggungjawab menjadi paderi-paderi (Kohanim) dalam Haikal dan paling layak menjalankan upacara-upacara ibadat kaum Yahudi di dalamnya.

Mereka telah melatih para kohanim semenjak mereka kecil lagi dan berterusan melatih generasi berikutnya walaupun Haikal masih belum wujud. Untuk melatih kohanim-kohanim yang dipilih, setiap anggota masyarakat yang terlibat dengan usaha pembinaan Haikal akan bertanggungjawab menjaga kohanim dari keturunan Cohen yang ada dengan mereka. Setiap Kohanim pula sentiasa bersedia melakukan semua upacara yang sepatutnya dilakukan di dalam Haikal selaras dengan motto mereka, 'At The Time The Command Is Given'.

Di antara latihan upacara ritual yang diberikan latihan kepada para kohanim ialah upacara penyembelihan, cara membina Haikal, cara menyucikan dan membersihkan Haikal, cara mempersembahkan sembelihan, cara bermain muzik dengan alat-alat muzik yang diperlukan sewaktu upacara ibadat mereka dan lain-lain lagi urusan dalam Haikal. Latihan menyembelih haiwan-haiwan korban, mereka telah dibekalkan dengan patung-patung haiwan dari plastik oleh seorang Yahudi Amerika di Texas yang memiliki kilang plastik melalui penduduk Mitzpeh Yericho. Oi Mitzpeh Yericho juga mereka telah membina sebuah bangunan model Haikal yangmempunyai keluasan 187 meter x 187meter dan rekaan seperti Haikal yang ingin dibina.

Pembinaan dan usaha melengkapkan model tersebut dihentikan buat sementara waktu kerana masalah dana dan mendapat protes dari golongan Rabbi yang tidak bersetuju dengan tindakan tersebut. Walau bagaimanapun, Mitzpeh Yericho telah menjadi 'kolei' (tempat pengajian agama bagi Yahudi lelaki yang telah berkahwin) yang dikhususkan untuk pengajian mengenai Haikal. Mereka semua dibimbing oleh ketua Rabbi di sana, iaitu Rabbi Yehuda Kreuzer. Projek pembinaan model Haikal di sana pula diusahakan sepenuhnya oleh Moshe Neiman, termasuklah mencari dana untuk tujuan tersebut. Rabbi Kreuzer tidak banyak mendedahkan perancangannya dan amat berhati-hati dengan para wartawan dan kurang bercampur dengan orang kebanyakan. Apabila diwawancara oleh ramai orang, dia hanya menjawab, 'To Be Ready When The Command Is Given'.

The Temple Women

Sebuah pertubuhan yang diketuai oleh Michal Aviezer, seorang suri rumah, seorang petugas di mahkamah rabbinik (agama Yahudi) dan seorang penduduk Kiryat Shmuel berdekatan dengan Haifa. Kumpulan ini bertanggungjawab mengumpulkan emas-emas dan juga batu permata sebagai persiapan untuk pembinaanHaykal. Emas dan batu permata yang dikumpulkan itu disimpan di tempat simpanan milik Machon Ha Mikdash.


Hara'ayon Hayehudi (The Jewish Idea)

la merupakan cabang daripada kumpulan Kach. la masih bergerak aktif walaupun setelah diisytiharkan haram oleh pihak rejim kerana ideologi radikalnya yang melampau. Mereka mempunyai Yeshiva mereka sendiri di Shmuel Hanavidi dalam bandar Baitul Maqdis. Mereka mempunyai organisasi luaran berdaftar yang dinamakan Hazit Hara'ayon (The Ideological Front), yang mana salah seorang daripada aktivis mereka adalah Itamar BenGvir, iaitu salah seorang aktivis radikal Yahudi yang lantang bersuara.

Mereka mempunyai majalah mereka sendiri yang dinamakan 'The Youth of Jewish Sovereiqnity'. Kollel mereka diketuai oleh Rabbi Nahman Kahane, saudara kepada Rabbi Meir Kahane. la juga pernah diketuai oleh Binyamin Kahane, anak Meir Kahane. Anggota mereka memainkan banyak peranan penting didalam 'Temple Organization'.

Sewaktu perhimpunan 'The Feast of the Temple' pada tahun 1997 di Baitul Maqdis, anggota kumpulan ini telah menyebarkan risalah mereka kepada anggota perhimpunan yang bertajuk :

“To remove and eliminate, it is enough,we are fed up. The time has come to do what should have been done a long time ago. Government of Israel, remove the Gentiles and the Arabs from the Temple Mount” (maksudnya: Untuk mengalihkan dan memusnahkan, sudah cukup, kami sudah bosan. Masanya telah tiba untuk kita melakukan apa yang sepatutnya dilakukan sejak dahulu lagi. Kerajaan Israel, pindahkan para Gentiles (bangsa selain Yahudi) dan Arab dari Bukit Haikal).

Mishnarot HaMikdash (The Temple Work Shifts)

Satu lagi pertubuhan yang ditubuhkan oleh Yehuda Etzion. Beliau menubuhkannya bersama dengan Moshe Feiglin. Penubuhannya diilhamkan melalui pertemuan keduanya di Jalan Misgav Ladach, berdekatan dengan 'Temple lnstitute' di Baitul Maqdis. Tujuan penubuhan kumpulan ini adalah untuk menyediakan pengawal-pengawal pintu masuk ke Haikal yang berjanggut dan berbaju kemeja putih berdasarkan riwayat dari Talmud yang mengaitkan pakaian pengawal Haikal di zaman silam.

Tugas mereka akan berjalan sehingga robohnya Masjid al-Aqsa dan terbinanya Haikal. Kumpulan ini juga bertindak sebagai pengawal kepada para pengunjung berbangsa Yahudi untuk memasuki kawasan al-Haram al-Sharif (Masjid al-Aqsa) pada jarak yang mereka benarkan. Tugas itu menurut mereka adalah selari dengan ajaran Talmud dan juga sebagai penghormatan kepada Haikal.


Ne'emaney Har HaBayit (Temple Mount Faithful)

Sebuah pertubuhan radikal dan pengganas yang diasaskan oleh Gershon Solomon. Kumpulan ini bergerak secara bersendirian dan tidak bersama dengan pertubuhan-pertubuhan radikal yang lain dalam usaha membina Haikal.

Solomon telah mendapatkan dana daripada komuniti Kristian di AS dan Eropah yang beriman bahawa peperangan dengan Gog and Magog (Yakjuj dan Makjuj) sedang berlangsung kini dan sudah sampai masanya Haikal dibina semula bagi menyambut kedatangan kali kedua Jesus. Ketika diwawancara, Solomon mendakwa bahawa lebih kurang 10,000 Kristian dari serata dunia termasuk dari negara-negara umat Islam telah menyertai pertubuhan ini. Dalam 'negara haram Israel' pula, seramai 10,000 yang lain telah mendaftarkan diri sebagai ahli pertubuhannya.

No comments:

Hari Raya Aidilfitri adalah isu Aqidah umat Islam.Tiada kompromi

Kenapa Iklan Hari Raya TV3 ditarik semula penerbitannya?

Scene 1 - Budak Lelaki Melayu sedang menilik-nilik sebuah buku bergambar di malam yang gelap dalam sebuah pondok buruk beratapkan rumbia dengan bertemankan sebiji mentol. Terdapat sebuah sangkar burung yang tergantung di sebelah kanan tingkap yang terbuka. 1.Budak Lelaki Melayu - Orang Melayu 2.Buku - Bible 3.Pondok Buruk Beratap Rumbia - Kemiskinan 4.Malam Yang Gelap - Islam yang mundur 5.Mentol Lampu - Pencerahan (Illumination) - Lucifer@Iblis 6.Sangkar Burung - Simbol manusia yang terkurung dan terkongkong dengan ajaran ISLAM7.Tingkap Terbuka - Jalan keluar dari kemiskinan dan kemunduran Scene 2 - Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok Krismas dan North Star (Bintang Utara), menutup sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan (inverted). 1.Mukasurat Bergambar - Bible (Christianity) 2.Mukasurat Jawi terbalik - Al-Quran yang dihinakan 3.Beca Merah - Samaran untuk kenderaan Santa Claus 4.North Star - Bintang Kelahiran Horus (Dajjal)Pokok Krismas - Simbol Paganism Scene 3 - Keluarnya bintang-bintang kecil beraura yang membawa cahaya dari gambar beca. Budak Melayu delighted (kagum dan gembira). Bintang-bintang berterbangan keluar dari tingkap rumah buruk lalu membentuk sebuah beca merah berlampu lip-lap dengan seorang lelaki separuh abad yang memakai songkok (bukan ketayap) putih dan berambut putih. Lelaki separuh abad mempelawa budak Melayu untuk bersama-sama menaiki beca merah dan seterusnya meninggalkan pondok buruk. 1.Bintang-bintang kecil beraura - Keajaiban, kekayaan, kemahsyuran, kemodenan etc. 2.Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih - POPE - Ketua Agama Kristian 3.Pelawaan Menaiki Beca - Pelawaan Masuk Kristian Scene 4 - Budak Lelaki Melayu dengan seorang Budak Perempuan Melayu masuk ke dalam beca dan terus duduk bersandar. (Scene ini memaparkan kejayaan memurtadkan (merosakkan) Bangsa Melayu) 1.Budak Lelaki Dan Budak Perempuan Melayu - Bangsa Melayu. Scene 5 - Beca terbang ke Pulau Pinang, Teluk Intan, dan Kuala Lumpur. Tempat-tempat ini bercahaya dan bersinar (illuminated) dengan kehadiran beca merah. 1.Pulau Pinang - Tempat Illuminati mula bertapak (Francis Light). 2.Teluk Intan, Hilir P...erak (Anson) - Ada Illuminati Lodge kat sini. Rotary club pun bersepah. 3.Kuala Lumpur - Malaysian Illuminati punya capital. Scene 6 - Tiba-tiba ada satu pasangan tambahan budak lelaki/perempuan melayu dalam beca. 1.Pasangan Melayu Extra - Murtad dan kerosakan makin berkembang dan mendapat sambutan Scene 7 - Beca berhenti depan unit kondo. Satu pasangan budak Melayu lagi diorang pickup. Budak Melayu Kampung gembira sampai bercahaya-cahaya mukanya. 1. Kondo - Bandar/Middle Class. Budak kampung dah diterima oleh orang bandar. Masuk Kristian adalah cool, urban, modern dsbnya. Scene 8 - Seorang budak perempuan memeluk seorang budak perempuan lain dari belakang. Kepala seorang budak lelaki hanya tersengih di tepi pasangan tersebut. 1.Pasangan Budak Perempuan Berpelukan - Lesbianism/Feminism 2.Kepala Budak Lelaki Tersengih - Lelaki yang tak dipedulikan dan diperbodohkan. Scene 9 - Beca terbang merentasi sebuah pulau. 1.Pulau - Singapore lah. Scene 10 - Beca terbang merentasi awan dan menuju ke sebuah kawasan pergunungan. Kelihatan sebuah masjid di sebelah kiri, budak-budak Melayu tak mempedulikan kewujudan masjid malah lebih tertarik dengan pemandangan di bawah beca terbang. 1.Kawasan Pergunungan (Bukit-bukau) - tempat tinggal Jin 2.Masjid Kecil - Agama Islam yang lemah Scene 11 - Budak-budak Melayu sudah mendarat dan terus berlari sambil menunjuk-nunjuk ke arah Masjid yang terletak jauh disebalik jurang yang dalam sambil ketawa berdekah-dekah. Terdapat dua tangan misteri yang juga sedang menunjuk-nunjuk ke aras masjid. Sebuah bangunan misteri berada di antara masjid dan budak-budak Melayu. 1.Bangunan Misteri - Sebagai cover up (Yang sebenarnya ditunjuk-tunjuk adalah Masjid) 2.Perbuatan Menunjuk Menggunakan Jari Telunjuk - Perlakuan Biadab

KuRma (KuRindui Ramadhan)

Muhammad Mus'ab Muzahar - muspalestina - mustrategy - muscomplicated

Muhammad Mus'ab Muzahar - muspalestina - mustrategy - muscomplicated
"Generasi muda ialah rahsia kehidupan umat dan mata air kebangkitannya.Sejarah umat ialah sejarah para tokoh yang dilahirkannya,yang memiliki AQIDAH yang kuat dan ROH yang membara.Kuat lemahnya umat sesungguhnya diukur dari sejauh mana kemampuan 'rahim' umat itu dapat melahirkan tokoh yang memenuhi syarat rijal yang sebenarnya"

Atheis - Ska - Punk yang lebih 'Palestina'

Video menunjukkan sekumpulan Atheis berfahaman sosial SKA Punk mewakili kaum Yahudi anti Zionis.Umum mengetahui bahawa tidak semua orang Yahudi berfikiran kejam seperti Zionis.Malahan,Fenomena yang berlaku pada tahun 2000-an menunjukkan semakin ramai Rabbi Yahudi lantang mengutuk kekejaman Zionis di palestin. p/s Band diatas tidak mewakili Aqidah umat Islam !! Persamaannya hanyalah pada 'kebencian' mereka terhadap Zionis laknatullah.

{ وَٱلْقَمَرِ إِذَا تَلاَهَا } and [by] the moon when it follows her, rising after she has set(91:2)

muspalestina dan ummah

muspalestina dan ummah
"Bila kau bergelar DAIE kau wajib sedar bahawa jiwamu tidak boleh selamanya REMAJA..Kata AsSyahid Hassan Al- Banna"Tanggungjawab melebihi masa yang ada"..Tarbiyyah yang bersalutkan ILMU dan CABARAN lah yang dapat mendewasakanmu..tetapi cukupkah sekadar menerima tarbiyyah?Sampaikanlah kepada Syabab,sedarlah wahai Fatayat,kalian bukan memulakan perjuangan,tetapi kalian adalah PERMATA -PERMATA yang menyambung perjuangan anbiya'